carb_lovers_diet

The CarbLovers Diet – en effektiv slankekur?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Det vrimler med dem – Raw Food, Kernesund, Paleo, Atkins, Blodtypediæten osv. Der er et hav af kostkoncepter på markedet, som ofte lover guld og grønne skove, og man får let indtrykket af, at de alle sammen er vejen til det super sunde liv.

Langt størstedelen af dem overlever dog ikke en tur gennem den ernæringsvidenskabelige makulator, og spørgsmålet er, om det seneste skud på stammen, The CarbLovers Diet, lider samme skæbne.

Pasta! Brød! Kartoffelchips! Pizza! Disse fødevarer kan gøre dig slank!

Dette udsagn mødes man med, når man klikker sig ind på siden carblovers.com, og mon ikke både kartoffelchipsene og pizzaerne skaber undring hos de fleste. Det er hvert fald ikke ligefrem disse fødevarer, man plejer at forbinde med en slankekur.

Hvad er The CarbLovers Diet?

The CarbLovers Diet er en diæt baseret på masser af kulhydrat – vel at mærke den grove af slagsen. Resistent stivelse er hjørnestenen i diæten, da det virker som kostfiber og ikke nedbrydes af tyndtarmens fordøjelsesenzymer. På sitet kan man læse forskellige succeshistorier om, hvordan flere kvinder har tabt sig rigtig mange kilo på få uger. Det er dog åbenlyst, at man vil tabe sig, hvis man skifter fra en usund kost bestående af fiberfattige kulhydrater som f.eks. franskbrød, hvide ris og lyst pasta til en kost, der følger principperne fra CarbLovers – det er med andre ord ikke raketvidenskab, at rugbrød mætter mere end toastbrød!

Diæten placerer sig i opposition til f.eks. Atkins eller Paleo, hvor stivelseholdige fødevarer er bandlyste, og baserer sine principper på flere forskellige forskningsresultater. Denne forskning viser selvfølgelig, hvor effektiv resistent stivelse og fuldkorn er til at stabilisere blodsukkeret og reducere vægten, kolesteroltallet og fedtet i blodet.

Når konceptet ser ud til at være baseret på videnskabelige resultater, kan man undre sig over, at vigtigheden af protein ikke fremhæves i ligeså voldsom grad, som det er tilfældet med de grove kulhydrater. Man ved nemlig, at protein mætter mere end kulhydrat og fedt, og det omfattende Diogenes-studie, som blev offentliggjort omkring årsskiftet viste, at et øget proteinindtag i kombination med grove kulhydrater er den mest effektive måde at komme det overflødige fedt til livs. Af disse grunde virker det umiddelbart som om, at hovederne bag The CarbLovers Diet har valgt at se bort fra den forskning, der strider imod deres koncept – sådan som det er tilfældet med mange andre populære kostkoncepter.

Vejen til en flad mave?

The CarbLovers Diet lover desuden, at man ved at følge diæten især vil opleve, at dellerne på maven skrumper ind og du får en flad mave. Dette er baseret på forsøg på rotter, som har vist, at en diæt med et højt indhold af resistent stivelse øger aktiviteten af enzymer, som varetager forbrændingen af fedt, mens aktiviteten af de enzymer, der varetager ophobningen af fedt i fedtcellerne hæmmes. Man kan dog ikke bare sådan overføre resultater fra forsøg på rotter direkte til mennesker, og danske forskere har faktisk undersøgt, om mennesker, ved at spise bestemte fødevarer, kunne punktslanke sig. Det viste sig (desværre) ikke at være muligt.

De officielle kostråd i forklædning?

Ved nærmere granskning af sitet finder man, at de grove kulhydrater bør udgøre ca. 25 % af tallerken, mens resten af tallerken bør fyldes med magert kød, sundt fedt samt frugt og grønt. Men hov – ligner denne tallerkenopdeling ikke til forveksling, det vi normalt forstår ved en sund kost? Svaret må være et klart ”jo”. Masser af fuldkorn, grønsager og frugt, sundt fedt i form af fisk og planteolier samt magert kød og magre mejeriprodukter er nemlig præcist, hvad ernæringsvidenskaben i flere år har anbefalet os at spise.

Konklusion

The CarbLovers Diet er et af de bedre slankekoncepter, der har set dagens lys, men i bund og grund er der næppe nogle væsentlige forskelle på denne diæt og den kost som FDB’s nye kostpyramide opfordrer os til at spise.