tomaterf

Tomat – En superfood?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Den ser umiddelbart ikke ud af meget, og består da også næsten udelukkende af vand. Men faktisk peger meget forskning i retning af, at tomat er en super sund spise.

Tomaten, som botanisk set er en frugt, indeholder nemlig den kraftfulde antioxidant lykopen, som forskerne mener, kan virke sygdomsforebyggende på bl.a. visse kræftformer og hjerte-karsygdomme.

Lykopen – en kraftig antioxidant

Lykopen hører til gruppen af kemiske stoffer, der kaldes karotenoider, hvorfra vi også kender beta-karoten, som findes i f.eks. gulerødder. Karotenoider er pigmentstoffer, hvorfor lykopen også er ansvarlig for tomaternes dybe røde farve.

Lykopen, som også findes i vandmelon og rød grapefrugt, består af en lang kæde af kulstof-atomer, der som er sat sammen. I kæden mellem disse kulstof-atomer findes et højt antal dobbeltbindinger, og disse gør lykopen til et effektivt våben i den konstante kamp, som kroppens celler og molekyler kæmper mod de frie radikaler. Frie radikaler dannes, når kroppens celler forbrænder næringsstoffer. Dannelsen af disse stoffer kan med andre ord ikke undgås, men heldigvis har kroppen et effektivt forsvarssystem i form af bl.a. vitamin C og E. Men også forskellige plantestoffer (phytokemikalier) hjælper til.

Kendetegnende for de frie radikaler er, at stofferne er meget ustabile. De vil derfor med vold og magt forsøge at gøre sig selv stabile på bekostning af andre stoffer i kroppen, som så i stedet gøres ustabile. Dette fører til en kædereaktion, som helst skal stoppes inden der laves for meget ravage, og her er lykopen meget effektiv. Faktisk er lykopen dobbelt så effektiv til at bekæmpe frie radikaler end beta-karoten og hele 10 gange mere effektiv end E-vitamin, som sørger for, at det yderste i kroppens celler (cellemembranerne) holdes fit for fight.

Lykopen findes i forskellige former. De fleste har sikkert hørt om det skadelige transfedt, som er fedtstoffer der har ændret deres kemiske struktur – man siger, at de er gået fra cis-form til trans-form. Om lykopen har cis- eller trans-struktur spiller dog ikke en ligeså voldsom sundhedsmæssig rolle som ved fedtsyrerne. Og dog, for cis-formen er nemlig markant lettere optagelig end trans-formen. I den rå tomat findes lykopen hovedsageligt på trans-formen, men når vi tilbereder tomater ved f.eks. at varmebehandle dem, sker der en omdannelse fra trans til cis, hvorved optageligheden øges.

Normalt vil det være sådan, at varmebehandling og tilberedning af frugt og grøntsager reducerer indholdet af mikronæringsstoffer som eksempelvis C-vitamin. Men som vi netop har set, er det ikke tilfældet tomaternes indhold af lykopen.

Tomatpuré*, hakkede tomater på dåse, ketchup samt diverse andre tomatprodukter er altså bedre end den rå tomat både pga. det lavere vandindhold og den dermed højere koncentration af sundhedsfremmende stoffer, men også pga. den varmebehandling der har fundet sted. På den negative side er dog indholdet af sukker og salt, som i visse tomatprodukter kan være alt for højt.

Ud over varmebehandling så øger tilstedeværelsen af fedtstof biotilgængeligheden af lykopen. Det er derfor anbefalelsesværdigt, hvis man da ikke allerede gør det i forvejen, at bruge lidt sundt olie i sin tomatsovs eller –salsa.

Meget anden sundhed i tomaten

Udover indholdet af lykopen har tomater også et højt indhold af kalium samt et fornuftigt indhold af C-vitamin og kostfibre. Kaliumindholdet i tomater på dåse er, målt i mg / 100 kcal, dobbelt så højt som i andre gode kilder til kalium (eksempelvis mælk og appelsinjuice). Dagligt anbefales vi at få ca. 4 gram kalium.

Kostfibrene, som man især kan få gennem tomatpure, hvor indholdet er 4 gram pr. 100 gram, nedsætter risikoen for at udvikle hjerte-karsygdomme, og noget tyder også på, at fibrene kan hæmme udviklingen af tarmkræft.

Forhindrer tomater udviklingen mod livsstilssygdomme?

Svaret på dette spørgsmål har man endnu ikke, men når man ser på, hvad folk spiser, og hvem der udvikler hvilke sygdomme, ser man en sammenhæng mellem indtaget af tomat og udviklingen af visse livsstilssygdomme. Man har set, at kvinder, som har et højt indtag af tomater, har lavere risiko for udvikling af hjerte-karsygdomme, og indtagelse af tomatprodukter dagligt i 2 – 4 uger har vist sig at beskytte det såkaldte LDL-kolesterol mod at blive oxideret. Oxidation af det ”lede” LDL-kolesterol er et trin i udviklingen af hjerte-karsygdomme.

Hele tomater eller lykopen som kosttilskud?

Lykopen er som tidligere skrevet en kraftig antioxidant og har muligvis også gavnlige effekter på immunforsvaret. Men er dette ensbetydende med, at et kosttilskud med lykopen er mere optimalt end rå tomater og tomatprodukter? Umiddelbart ser det ud til, at tilskud med lykopen er sikkert i doser op til 120 mg dagligt, og to ud af tre videnskabelige forsøg har vist, at tilskud med lykopen kan sænke blodtrykket. Dog er den beskyttende effekt af tomatprodukter på hjerte-karsygdom ikke set mht. ren lykopen, og der er mest, som peger i retning af, at tomatens sundhedsfremmende effekter ikke udelukkende skyldes indholdet af lykopen men derimod kombinationen af de mange forskellige sunde indholdsstoffer.

Konklusion

Bryder man sig ikke om smagen eller konsistensen af rå tomat, eller har man blot et lavt tomatindtag, kan man med fordel øge indtaget via forskellige tomatprodukter. Hvad angår ketchup skal man dog være opmærksom på det høje indhold af tilsat sukker og salt. Da lykopen er fedtopløseligt vil man kunne øge optagelsen ved at bruge lidt olie under tilberedningen.

*Indholdet af lykopen i tomatpuré er hele 16 gange højere end indholdet i en rå tomat!

Kilde:

Britt Burton Freeman & Kirstin Reimers: Tomato Consumption and Health: Emerging Benefits, American Journal of Lifestyle Medicine, 19. november 2010.