optimalkrop1

Optimale kropsproportioner for bodybuilding?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hvordan ser den perfekte mandlige bodybuilderkrop ud? Skal man bare være let trænet og veltrimmet, som Brad Pitt i Fight Club, skal man være noget større, som f.eks. Steve Reeves, eller skal man være full blown Mr. Olympia materiale som Victor Martinez? Længde på arme, ben, torso osv., kan vi ikke ændre på, men omkredsen af de enkelte kropsdele kan vi ændre på gennem træning, og dermed kan vi hver især efterstræbe det billede vi har af den perfekte fysik.

Det er klart, at smag og behag er forskellig. Nogle vil mene at Brad Pitt kroppen er tæt på perfektion, mens andre synes, at ham Steve Reeves, godt kunne bruge nogle større lårbasser før han er helt perfekt. Men er der mon egentlig nogle proportioner der virker æstetisk pleasende på flertallet af mennesker, eller som blot favoriseres inden for bodybuilding, og som derfor kan bruges som målestok for ens egen krop, og dermed succes i træning og evt. konkurrence? I denne artikel skal vi se på, om der findes en sådan gylden standard for, hvilke proportioner den optimale mandlige bodybuilderkrop skal have.

(…) for de fleste almindelige trænende, er det ikke videre relevant, at sammenligne sine egne kropsmål, med de kropsmål Mr. O deltagerne har, da Mr. O deltagerne er muskel-genetiske pragteksemplarer, der deltager i et vanvittigt kemisk game.

Kigger man de store databaser igennem for relevante studier om emnet, går man forholdsvis tomhændet derfra, thi området er, sjovt nok, ikke et af de mest videnskabeligt velundersøgte. Mange tænker nok, at det mest interessante ville være et studie lavet på Mr. Olympia deltagere, da de ligesom er top of the line når vi taler bodybuilding. Men for de fleste almindelige trænende, er det ikke videre relevant, at sammenligne sine egne kropsmål, med de kropsmål Mr. O deltagerne har, da Mr. O deltagerne er muskel-genetiske pragteksemplarer, der deltager i et vanvittigt kemisk game. Den ekstreme æstetisk de repræsenterer, er ikke noget som ret mange mennesker formår at efterfølge, ligesom der også kun et er par håndfulde, der formår at følge med Usain Bolt, Brian Shaw eller Lance Armstrong. Skal vi lade flertallet bestemme, hvilket dog ikke altid er relevant, når vi taler om ekstremsport som f.eks. bodybuilding, så bliver store kuglerunde Mr. O skildpaddemaver, kæmpe store ripped, striated glutes og lår så tykke som træstammer nok ikke just placeret højt på den generelle æstetik skala. For de fleste almindelige trænende, er det da også mere relevant, at sammenligne sig selv, med andre dopingfri amatøratleter, for at finde frem til nogle mål der er realistiske at opnå, og det er faktisk lige netop på sådanne atleter der findes nogle få studier.

optimalkrop2

Billede fra: Wikipedia

Jeg har udvalgt et studie fra 1991, af Fry et al., hvor de undersøgte 36 mandlige bodybuilderes fysik til en amatørkonkurrence, for at finde ud af, hvilke kropslige proportioner der spillede en rolle i fordelingen af vindere og tabere. Der var tale om 36 atleter med en gennemsnitsalder på 24.6 +/- 4.8 år. Deres højde var 174.4 +/- 6.7 cm, og de vejede 80.3 +/- 11.0 kg. Fedtprocenten blev estimeret til 9.3 +/- 1.6 %. Studiet viste, at forholdet mellem skulderbredde og taljeomkreds, dvs. V-form, havde afgørende betydning (gennemsnittet for deltagerne var, at skulderbredden var 1.463 +/- 0.132 gange større end taljen). Ligeledes havde overkroppens længde/bredde-forhold og forholdet mellem brystomkreds og maveomkreds, en afgørende betydning, udover, selvfølgelig, ting som fedtprocent, højde og kropsvægt (muskelmasse). Disse ting afgjorde 80,6 % af konkurrencen. Resten blev afgjort af andre faktorer som f.eks. posering. I studiet så de også på, hvad der adskilte disse amatører fra elite bodybuildere, og fandt, at amatørerne generelt var yngre, vejede mindre, havde mindre fedt-fri masse, havde mindre knogler og mindre omkredse på deres lemmer, hvilket nok ikke kommer som den store overraskelse. En af de små ting de fandt i studiet var, at vinderne havde lægge og overarme der stort set svarede til hinanden i omkreds. Vinderne havde lægge på omkring 38,1 cm, hvilket matchede deres overarme, mens taberne havde lægge på 37,5 cm, hvilket var lidt mindre end deres overarme. Denne sammenhæng er også gennemgående i det vi skal se på nu.

Eugen Sandow. Billede fra: constancecrompton.com

Eugen Sandow. Billede fra: constancecrompton.com

Ser vi bort fra videnskaben, som desværre ikke har ret meget at byde på i denne omgang, er der nemlig også andre gennem tiden, der har interesseret sig for emnet, de perfekte proportioner. En af de første var legenden Eugen Sandow, som levede fra 1867 til 1925. I Sandows tid, bedømte man, i konkurrence, fysikken ved, at måle kroppen med målebånd, og ikke som i dag, hvor dommere bedømmer udelukkende ud fra hvad de ser. Sandow besøgte ofte museer for græsk og romersk kunst, og opmålte proportionerne på de gamle muskuløse statuer, for at finde frem til det han kaldte ’Det Græske Ideal’, som blev den standard han selv, med stor succes, modellerede sin krop efter, gennem træning. Sandows græske ideal er måske ikke voldsomt muskuløs efter nutidens forskruede doping-påvirkede standarder, men er man ude efter en ’græsk gude krop’, et sted mellem Brad Pitt og Steve Reeves, så er Sandows idealmål måske ikke helt at kimse af. De perfekte mål, hvis man vil gå Sandow i bedene, kan findes ud fra, at måle omkredsen på sine håndled, og gå ind i nedenstående skema og finde målene der passer dertil.

optimalkrop5

Sandows egne mål var for øvrigt:

  • Højde: 172 cm
  • Vægt: 82 kg
  • Hals: 39,4 cm
  • Bryst: 112 cm
  • Håndled: 18,3 cm
  • Underarme: 33,5 cm
  • Overarme: 42 cm
  • Talje: 83 cm
  • Hofter: 96,5 cm
  • Lår: 60 cm
  • Lægge: 38,6 cm

Så han levede næsten op til sit eget ideal.

En anden legende der interesserede sig for kropsproportioner, og udarbejdede sit eget ideal, var ingen ringere end Steve Reeves. Selvom der hersker tvivl om Steve Reeves var 100 % dopingfri, så vil jeg vove den påstand, at ligesom tilfældet er med Sandow’s ideal, så er Reeves’ ideal også opnåeligt for almindelige clean atleter, hvis man er seriøs med sin træning.

Steve Reeves. Billede fra: evolutionofbodybuilding.net

Steve Reeves. Billede fra: evolutionofbodybuilding.net

Steve udarbejdede både en tabel, som kan ses herunder, hvor han beskrev idealvægten ud fra ens højde, samt en model baseret på procenter, som vi kommer til lige om lidt.

optimalkrop7De lidt skæve tal skyldes, at skemaet oprindeligt er udarbejdet ift. tommer og pund.

Den anden metode er baseret på procenter. Ved at måle 5 steder på kroppen og gange med nogle specifikke tal, kan man finde idealmål for hals, overarme, bryst, talje, lår og læg.

optimalkrop8Et eksempel kunne være: Håndled på 17 cm. Det betyder at overarmen skal være 17 cm * 2,52 = 42,8 cm. Ud fra Sandows græske ideal skulle overarmen kun være 40 cm, så det er altså noget sværere at leve op til Steve Reeves’ ideal end Sandow’s, da der skal pakkes en del mere muskelmasse på, hvis man vil være perfekt ud fra Steve Reeve’ian idealer. Steve levede dog stort selv op til dette ideal, idet hans egne mål angiveligt var:

  • Højde: 185,5 cm
  • Vægt: 98 kg
  • Hals: 47 cm
  • Bryst: 137 cm
  • Overarme: 47 cm
  • Underarme: 37,5 cm
  • Talje: 76 cm
  • Hofter: 96,5 cm
  • Lår: 68,5 cm
  • Lægge: 47 cm

Ser vi på Steves model og hans egne mål, var han altså tilhænger af det vi kan kalde 1:1:1 reglen, som undersøgelsen fra Fry et. al. også omtalte, nemlig at hals, overarme og lægge skal være præcis lige tykke. Desuden skal lårenes omkreds, ifølge Steve Reeves, være det halve af brystets omkreds.

En helt tredje spiller på kropsproportionsmarkedet, er bodybuildingens store kommercielle frontløber Joe Weider (1919 – 2013), som også producerede sin egen skala, som kan ses herunder. Hvis du skal bruge den, skal du i venstre kolonne, finde det tal der svaret til dine egne mål. Dette gør du ved at omregne din højde og vægt efter følgende formel: (Vægt i kg * 2,2) / (Højde i cm * 0,39). F.eks. (81 kg * 2,2) / (175 cm * 0,39) = (178,2) / (68,25) = 2,61. I venstre kolonne, finder man så det tal der ligger tættest på 2,61, i dette tilfælde 2,650, hvorefter man har sine idealmål, ifølge Joe Weider.

optimalkrop9 Joe’s ideal afviger ikke synderligt fra Sandows og Reeves’ idealer, og er, måske lidt overraskende når vi har med Joe Weider at gøre, også opnåeligt for clean atleter. Hvis du er i tvivl om, hvor præcis på kroppen du skal måle, har Joe lavet nedenstående illustration, der kan bruges som måle-guide. Lårene måles dog hver for sig, og ikke sammen, som det måske ser ud til på billedet.

Billede fra: Joe Weider's Bodybuilding System

Billede fra: Joe Weider’s Bodybuilding System

Nu har du altså fået en del bud på, hvilke realistiske mål du kan stræbe efter, i din jagt på den perfekte fysik. Bare frem med lommeregneren og målebåndet, og kig skemaerne igennem. Når du så har fundet frem til dem, kan du for sjov prøve at sammenligne dig selv med nutidens allerbedste pro bodybuildere, f.eks. Phil Heath, som angiveligt har disse vanvittige mål:

optimalkrop11Højde: 175 cm
Vægt: 110 kg (På scenen) 125 kg (Offseason)
Hals: 47 cm
Bryst: 137 cm
Overarme: 56 cm
Talje: 74 cm
Lår: 76 cm
Lægge: 51 cm

 

 

Eller Jason Isaac Cutler, aka. Jay Cutler:

Højde: 175 cm
Vægt: 124 kg (På scenen), 140 kg (Offseason)
Hals: 50 cm
Bryst: 150 cm
Overarme: 56 cm
Talje: 86 cm
Lår: 84 cm
Lægge: 51 cm

De moderne topbodybuildere sprænger enhver af de ovenstående skalaer, og vidner om, hvilken rolle genetik, og ikke mindst doping, spiller ift. moderne bodybuilding.

Afslutningsvis vil jeg lige nævne, at alle de ovenstående tabeller forudsætter en hvis knoglemæssig proportionalitet, en hvis muskelmasse og en lav fedtprocent. Selvom man har alle de korrekte mål, betyder det ikke nødvendigvis, at man kommer til at ligne Steve Reeves. Som studiet af Fry et al. viste, så spiller de knoglemæssige forhold, som afgør ting, der ikke kan ændres på, som armlængde, benlængde, overkroppens længde osv., en afgørende forskel. Har du samtidig en fedtprocent på 20 % og lav muskelmasse, så er der en god sandsynlighed for, at du ikke er i nærheden af at ligne Steve Reeves, selvom du måske alligevel har de perfekte mål.

Billede fra: thesmartset.com

Billede fra: thesmartset.com

Folk med ekstreme kropsproportioner, som f.eks. Michael Phelps eller Peter Dinklage, og folk der er ekstremt ectomorphe eller endomorphe, bliver nok aldrig gode bodybuildere. Det forudsætter en smal talje, brede skuldre, stærke knogler, en evne til at tage masser af muskelmasse på de rigtige steder, ben, arme og overkrop der hverken for korte eller for lange, og som regel er det også en fordel, at man ikke er for høj, da det er sværere at fylde rammen ud, hvis man er f.eks. 203 cm end hvis man er 175 cm.

Billede fra: theectomorph.com

Billede fra: theectomorph.com

Når alt dette så er sagt, er der stadig én ting tilbage man ikke kan tage højde for, nemlig folks individuelle smag. En bodybuilder kan knokle i 20 år med at modellere sin fysik til absolut perfektion, og der vil stadig være folk, hvis eneste kommentar vil være: ”Ad, det er for klamt. Alt for store muskler!” Ak ja, det er ikke nemt at gøre alle tilfredse.

Jeg synes det kunne være spændende, at høre hvordan I selv passer ind i de ovenstående skemaer. På Bodybuilding.dk, er der derfor oprettet en tråd, hvor I kan poste jeres idealmål, samt jeres egentlige mål, og en vurdering af, om I selv synes I er i nærheden af jeres mål, eller har forudsætningerne for at nå det. Det kunne være sjovt at se, om alm. trænende danskere kan leve op til disse idealer.

Link til tråd her.

Kilder:
Joe Weider’s Bodybuilding System, 1988
Steve Reeves – Building the Classic Physique: The Natural Way
Wikipedia