sundchoko1

Er mørk chokolade sundt?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

”Mørk chokolade er sundt”. ”Mørk chokolade gavner hjertet”. ”Mørk chokolade øger sexlysten”. ”Mørk chokolade giver faste bryster”. Disse udsagn har de seneste år været fremme i medierne, og den danske professor Arne Astrup har beskrevet den mørke chokolade som værende ”nærmest en grønsag forklædt som slik”. Mørk chokolade smager godt, og mange nyder følelsen af chokolade, der smelter i munden. Derfor er budskabet om, at mørk chokolade er sundt også noget, vi rigtig gerne vil høre. Præcis ligesom når vi får at vide, at alkohol i moderate mængder er sundt. Det legaliserer jo pludselig indtagelsen af en ”forbudt” og kalorierig last, der stimulerer hjernen og giver nydelse. Men hvad er op og ned? Kan mørk chokolade vitterligt sammenlignes med grønsager, eller er det et nydelsesmiddel, som vi kun bør indtage i begrænsede mængder?

Kakaoens historie

I mange hundrede år siden spillede kakaobønnen en helt central rolle i mayaernes, inkaernes og aztekernes samfund. Kakaobønnen blev nemlig brugt som betalingsmiddel, og for 100 kakaobønner kunne man erhverve sig en slave (1). Man mente også, at kakakobønnen havde medicinske virkninger og for at bekæmpe infektioner, inflammatoriske tilstande samt galoperende hjerte og brystsmerter drak disse traditionelle folkeslag en kakaolignende drik (2 – 5).

sundchoko2

I starten af 1500-tallet bringer opdagelsesrejsende kakaobønnen med hjem til Europa og vi lærer hurtigt at benytte bønnen til medicinske formål (6, 7). Faktisk bliver kakaoen betragtet som sund og helbredende i mange hundrede år, og vi skal helt frem til 1900-tallet, før dette ændrer sig. Kakaoen bliver nemlig i højere og højere grad anvendt som et nydelsesmiddel. Et nydelsesmiddel der stimulerer appetitten, får os til at slappe af, og gør os lidt gladere (2). Da man begynder at producere chokolade ud fra kakaobønnen, opdager man også de fedende effekter, som denne kaloriebombe kan have. De påståede medicinske egenskaber glemmes, og vi skal helt frem til 1996, før man igen bliver opmærksom på kakaoens sundhedspotentiale. I 1996 påviser forskerne nemlig for første gang kakaoens indhold af antioxidanter, og siden har forskerne gravet dybere og dybere for at kortlægge, hvordan kakao og chokolade påvirker vores krop og risiko for sygdom (8).

Kakaoens indholdsstoffer

Kakaoen indeholder mere end 300 forskellige stoffer heriblandt polyfenoliske stoffer, der bl.a. fungerer som antioxidanter (2, 7). Stofferne catechin og epicatechin hører til den gruppe af polyfenoliske stoffer der kaldes flavonoider og som findes i rige mængder i kakao og mørk chokolade. Catechin og epicatechin kan reagere med hinanden, hvilket medfører dannelsen af store, komplekse molekyler kaldet procyanidiner. Disse procyanidiner er potente antioxidanter og udgør ca. 60 % af polyfenolindholdet i kakao (4, 7, 9). Udover indholdet af polyfenoler, så er den rene kakao også rig på fibre, vitaminer og mineraler som f.eks. magnesium, kalium, zink og selen (10 – 12).sundchoko3

Den rene kakao er selvfølgelig sundere end chokolade, idet chokolade jo er et produkt sat sammen primært af kakaosmør, kakao og sukker. Derfor har den lyse chokolade også et rigtig højt sukkerindhold på omkring 50 %. Sammenlignet har mørk chokolade med en kakaoprocent på 85 kun ca. 14 % sukker tilsat. Det lavere sukkerindhold samt det meget højere indhold af kakao, og dermed også polyfenoler og antioxidanter, er altså grunden til, at den mørke chokolade er den lyse udgave overlegen, når det gælder sundhed. Den hvide chokolade indeholder slet ikke kakao, og må derfor betegnes som decideret usund.

Det er værd at bemærke, at den mørke chokolade som mange nyder at spise, på ingen måde kan sammenlignes med den bitre kakaodrik som mayaerne og aztekerne indtog for at styrke sig og bekæmpe diverse lidelser. Under fremstillingen af chokolade mistes rigtig mange af de potentielt sunde plantestoffer i kakaobønnen. Kakaobønnens fibre forsvinder også, og efter tilsætning af sukker og andre smagstoffer, er kakaobønnen blevet forvandlet til en markant mindre sund spise (8, 13 – 15). Der arbejdes dog på at udvikle en sundere chokolade, som er beriget med fibre og hvor sukkeret er erstattet af sødemidler (9).

Kakaoens antioxidanter & kræft

De polyfenoliske stoffer som kakao og mørk chokolade indeholder, har i celleforsøg vist sig at kunne beskytte mod oxidativt stress. Dvs. at polyfenolerne bekæmper frie radikaler, og dermed forhindrer disse stoffer i at ødelægge cellernes membraner, proteiner og arvemateriale (10). De antioxidative effekter er bekræftet på dyr og mennesker, hvorfor kakaoens stoffer altså, i teorien, burde kunne forebygge kræft (3). De befolkningsundersøgelser og lodtrækningsstudier, som der er udført indtil videre, giver dog ikke noget klart svar. Derfor ved vi altså heller ikke, om antioxidanterne i mørk chokolade reelt forebygger kræft hos os mennesker (4, 10).

Kakao og mørk chokolade gavner kredsløb og hjerte

Kuma-indianerne fra Centralamerika er et usædvanligt sundt folkefærd med en lav forekomst af både forhøjet blodtryk og hjerte-karsygdomme (16). Indianerne lever traditionelt og drikker dagligt flere kopper kakao; og måske er netop kakaoen en medvirkende faktor til disse indianeres sunde hjerte og kredsløb. Forskningen har hvertfald bekræftet, at kakao og mørk chokolade har en række gavnlige effekter på blodkarrene samt reducerer risikoen for hjerte-karsygdomme (17, 18). F.eks. kan mørk chokolade og kakao sænke blodtrykket en lille smule (2 – 3 mm Hg) og forbedre kolesteroltallet (16, 19 – 21). Polyfenolerne som findes i kakao ser ud til at være gavnlige for vores blodkar. I flere undersøgelser har forskerne set, at når personer med forhøjet risiko for hjerte-karsygdomme indtager kakao rig på flavonoider, så udvider forsøgspersonernes blodkar sig efterfølgende i et par timer (11, 20, 22, 23). Dette er sundt, får blodtrykket til at falde og nedsætter risikoen for hjerte-karsygdomme. Kakaoens stoffer ser også ud til at gavne insulinfølsomheden, samt at reducere niveauet af inflammatoriske markører (2, 3, 5, 14, 20, 24). Hvad der nok også er med til at forklare den nedsatte risiko for hjerte-karsygdom er, at kakaoens stoffer reducerer blodpladernes tendens til at klistre sammen (14).

sundchoko4

Det er derfor fair at formode, at mørk chokolade og kakao kan forebygge hjerte-karsygdom. Det endelige bevis, i form at et stort og langvarigt lodtrækningsstudie på mennesker, mangler vi dog stadig. Det er også grunden til at, læger og diætister stadig ikke helt tør tillade sig, direkte at anbefale befolkningen at indtage mørk chokolade dagligt (12).

Kakaoens stoffer kan trænge ind i hjernen

Nogle af kakoens stoffer er psykoaktive og påvirker altså hjernen. Visse studier har vist, at disse stoffer kan forbedre præstationsevnen under forskellige kognitive og visuelle tests. Forskerne er ikke sikre på, hvorfor stofferne har disse effekter, men en mulig forklaring er, at stofferne, efter at de er trængt ind i hjernen, øger blodgennemstrømningen, således at der kommer flere næringsstoffer og ilt til hjernecellerne (18; 11).

Kakaoens stoffer ser også ud til at kunne stimulere dannelsen af nye blodkar i hjernen samt at forlænge hjernecellernes liv (13, 18). Måske kan chokoladen være med til at holde vores hjerne ung i takt med at vi ældes?

Faste bryster og forøget sexlystsundchoko5

Den mørke chokolade påstås at øge kvinders sexlyst og give dem fastere bryster. Den første påstand støttes op af det faktum, at nogle stoffer i kakaoen har vist sig at udvide blodkarrene. Dette kan øge blodgennemstrømningen i hjernen og kønsorganerne og altså, muligvis, øge sexlysten. Jeg er dog ikke stødt på videnskabelige undersøgelser, der rent faktisk har testet påstanden. Den mørke chokolade er rig på fedtsyren stearinsyre, som er fast ved normal kropstemperatur. Derfor skulle man efter længere tids indtagelse, i teorien, kunne ophobe stearinsyre i fedtvævet og dermed opnå faste bryster (og en stram røv?), men igen har jeg ikke set nogle undersøgelser som har testet dette.

Opsummering

Kakao og dermed også mørk chokolade med et højt kakaoindhold er rig på en række polyfenoliske stoffer. Disse stoffer formodes at være sunde, og videnskabelige forsøg har vist, at indtagelse af kakao og mørk chokolade kan sænke blodtrykket og reducere risikoen for hjerte-karsygdom. Nogle af kakaoens stoffer fungerer som antioxidanter og kan derfor beskytte cellerne mod angreb fra frie radikaler. Det er dog endnu uvist, om kakao og mørk chokolade reelt forebygger kræft.

Vi kan altså konkludere, at der er nogle gavnlige effekter at hente i den mørke chokolade. Men den bør stadig indtages med måde pga. det høje kalorieindhold. Hjerteforeningen anbefaler, at man erstatter kager og slik med mørk chokolade. De anbefaler dog ikke, at vi, for sundhedens skyld, begynder at spise mørk chokolade.

(..) der er nogle gavnlige effekter at hente i den mørke chokolade. Men den bør stadig indtages med måde pga. det høje kalorieindhold.

Den mørke chokolade kan ikke rigtig sammenlignes med en grønsag. Den er simpelthen for fattig på fibre og alt for kalorierig. Chokoladen kan på ingen erstatte et rygestop, manglende motion eller mangel på grønsager og frugt i kosten. Det er rigtig vigtigt at understrege! Den mørke chokolade svæver nemlig lidt i en gråzone mellem slikket og så de kalorierige nødder. Ikke ligeså sund som nødderne, men samtidig heller ikke ligeså usund som vingummi, bolcher andet totalt næringsforladt slik.

Hvis du har en sød tand, og derfor jævnligt spiser slik i løbet af din arbejds- eller skoledag, så overvej om det måske kunne erstattes af et stykke mørk chokolade. Det er sundere og mætter bedre! Og hvis du er typen, der nyder et par stykker mørk chokolade i ny og næ, ja så er det jo bare en bonus, at chokoladen trods alt indeholder nogle stoffer, som ser ud til at være sunde.

Litteratur

(1)     Rössner S. Chocolate – divine food, fattening junk or nutritious supplementation?, European Journal of Clinical Nutrition, 51(6): 341 – 345, 1997.

(2)     Becker K et al. Immunomodulatory properties of cacao extracts – potential consequences for medical applications, Frontiers in Pharmacology, 4: 154, 2013.

(3)     Ramiro-Puig E & Castell M. Cocoa: antioxidant and immunomodulator, The British Journal of Nutrition, 101(7): 931 – 940, 2009.

(4)     Maskarinec G. Cancer protective properties of cocoa: a review of the epidemiologic evidence, Nutrition & Cancer, 61(5): 573 – 579, 2009.

(5)     Gu Y & Lambert JD. Modulation of metabolic syndrome-related inflammation by cocoa, Molecular Nutrition & Food Research, 57(6): 948 – 961, 2013.

(6)     Pucciarelli DL & Grivetti LE. The medicinal use of chocolate in early North America, Molecular Nutrition & Food Research, 52(10): 1215 – 1227, 2008.

(7)     Rusconi M & Conti A. Theobroma cacao L., the Food of the Gods: a scientific approach beyond myths and claims, Pharmacological Research, 61(1): 5 – 13, 2010.

(8)     Cooper KA et al. Cocoa and health: a decade of research, The British Journal of Nutrition, 99(1): 1 – 11, 2008.

(9)     Visioli F et al. Chocolate, lifestyle, and health, Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 49(4): 299 – 312, 2009.

(10)  Martin MA et al. Potential for preventive effects of cocoa and cocoa polyphenols in cancer, Food and Chemical Toxicology, 56: 336 – 351, 2013.

(11)  Ellam S & Williamson G. Cocoa and human health, Annual Review of Nutrition, 33: 105 – 128, 2013.

(12)  Khawaja O et al. Chocolate and coronary heart disease: a systematic review, Current Atherosclerosis Reports, 13(6): 447 – 452, 2011.

(13)  McShea A et al. Clinical benefit and preservation of flavonols in dark chocolate manufacturing, Nutrition Reviews, 66(11): 630 – 641, 2008.

(14)  Ros E & Hu FB. Consumption of plant seeds and cardiovascular health – epidemiological and clinical trial evidence, Circulation, 128(5): 553 – 565, 2013.

(15)  Weisburger JH: Chemopreventive effects of cocoa polyphenols on chronic diseases, Experimental Biology and Medicine, 226(10): 891 – 897, 2001.

(16)  Ried K et al. Effect of cocoa on blood pressure, The Cochrane Database of Systematic Reviews, 2012 aug.

(17)  Buitrago-Lopez A et al. Chocolate consumption and cardiometabolic disorders: systematic review and meta-analysis, BMJ, 343, 2011.

(18)  Nehlig A. The neuroprotective effects of cocoa flavanol and its influence on cognitive performance, British Journal of Clinical Pharmacology, 75(3): 716 – 727, 2013.

(19)  Egan BM et al. Does dark chocolate have a role in the prevention and management of hypertension?: commentary on the evidence, Hypertension, 55(6): 1289 – 1295, 2010.

(20)Hooper L et al. Effects of chocolate, cocoa, and flavan-3-ols on cardiovascular health: a systematic review and meta-analysis of randomized trials, The American Journal Clinical Nutrition, 95(3): 740 – 751, 2012.

(21)  Tokede OA et al. Effects of cocoa products/dark chocolate on serum lipids: a meta-analysis, European Journal of Clinical Nutrition, 65(8): 879 – 886, 2011.

(22)Sies H et al. Cocoa polyphenols and inflammatory mediators, The American Journal of Clinical Nutrition, 81(1 Suppl): 304S – 312S.

(23)  Monahan KD. Effect of cocoa/chocolate ingestion on brachial artery flow-mediated dilation and its relevance to cardiovascular health and disease in humans, Archives of Biochemistry and Biophysics, 527(2): 90 – 94, 2012.

(24)Arranz S et al. Cardioprotective effects of cocoa: clinical evidence from randomized clinical intervention trials in humans, Molecular Nutrition & Food Research, 57(6): 936 – 947, 2013.