artikel_protein-indtag-protein

Højt protein indtag! Hvor sikkert er det?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Nu har flere ernæringseksperter på det seneste stået frem i medierne, og prædiket omkring forskellige protein-relaterede emner, såsom højt protein indtag er unødvendigt, højt protein indtag, indebærer diverse sundhedsrisici,  proteinpulver er usundt,

proteinpulver er unødvendigt osv. Men hvor meget af det er reelt funderet i videnskabelige undersøgelser? Det vil vi se lidt nærmere på her.

 

Sundhedsmæssige aspekter

 

De sundhedsmæssige bekymringer omkring højt protein indtag går typisk på hjerte, nyrer og knogler. Postulatet er, at et højt protein indtag øger risikoen for hjerte-kar sygdomme, giver varige skader på nyrerne og mindske knogledensiteten.

 

Påstand 1: Nyrerne tager skade af for højt protein indtag

 

Nu går der ikke røg af en brand uden der er ild i den. Der er selvfølgelig en grund til, at ernærings-eksperter og andre sundhedsuddannede personer prædiker om farerne ved for højt protein indtag. Problemet er bare, at der ikke er videnskabelig basis for at drage konklusionen, at et højt protein indtag har en skadelig effekt på sunde og raske nyrer. Men hvad er grunden til at det postuleres, at et højt protein indtag er skadeligt for nyrerne? Det er der flere grunde til. Der findes en lang række dyreforsøg lavet på mus, rotter og svine-nyrer (som rent funktionelt minder meget om menneskets nyrer), hvor man har kunnet registrere skader på nyrerne ved for højt protein indtag (1,2). Der er også en lang række undersøgelser, som viser, at personer med kroniske nyresygdomme, forværrer deres sygdom, hvis de indtager for store mængder protein (3,4). Så alt i alt er der god videnskabelig basis for bekymring, når vi snakker om højt protein indtag og nyresundhed. Men der er langt fra forsøg lavet på dyr og mennesker med eksisterende nyrelidelser, til mennesker med sunde, raske og velfungerende nyrer. Hvis man gransker lidt i den videnskabelige litteratur, så er der ingen undersøgelser, som endegyldigt viser, at sunde og raske nyrer tager skade af et højt protein indtag. Der er i dag mange top-atleter, som indtager + 2 gram protein pr. kg legemsvægt om dagen, og rent statistisk får de ikke nyre problemer i større omfang end den generelle befolkning. Så når ernæringseksperter påstår, at man risikerer nyreproblemer ved et højt protein indtag, så er det simpelthen ikke korrekt.

 

Påstand 2: Højt protein indtag øger risikoen for hjerte-kar sygdomme

 

Denne påstand er rent faktisk sand, hvis man skimmer mange af de videnskabelige undersøgelser, der er lavet på området (6). Men hvis man kigger lidt dybere, så er langt de fleste undersøgelser bygget op omkring traditionelle høj-protein diæter baseret på kød, æg, mælk, ost etc. Og det giver en meget alvorlig fejlkilde i størstedelen af det videnskabelige materiale. For fødevare-emner som oksekød, svinekød, æg, mælk, ost, kan indeholde ret store mængder mættet fedt og kolesterol, som ved indtagelse i for store mængder, kan bidrage til udviklingen af hjerte-kar sygdomme. Er det det høje indtag af protein eller det høje indtag af fedt og kolesterol, som giver anledning til den forøgede risiko for hjerte-kar problemer i de pågældende undersøgelser? Meget kunne tyde på, at det ikke er det høje protein indtag i sig selv, som er problemet, men nærmere den side-indtagelse af mættet fedt og kolesterol, som følger med i kølvandet på en klassisk høj-protein diæt. En undersøgelse fra Harvard Medical School fra 2006 viser, at det er muligt at lave en høj-protein kostplan, som ikke øger risikoen for hjerte-kar sygdomme (7). Hvis man vælger fedtfattige kødvarianter, fisk, fjerkræ og supplerer med rigeligt med grøntsager og frugt, så er der absolut ingen grund til at tro, at et højt protein indtag skulle øge risikoen for hjerte-kar sygdomme.

 

Påstand 3: Højt protein indtag afkalker knoglerne

 

Det er i realiteten et sjovt postulat, da der faktisk er mange undersøgelser som viser at tilstrækkeligt protein indtag spiller en rolle i bevarelsen af sunde knogler, og en god knogledensitet (8,9). Årsagen til, at man mener et højt protein indtag afkalker knoglerne, og dermed bidrager til udviklingen af knogleskørhed, skyldes en teori omkring aminosyrernes evne til at fremme hypercalciuri, og dermed et tab af knogle mineraler. Det er dog ikke en teori som umiddelbart har hold i virkeligheden. Hvis man ser på eksperimentelle og kliniske studier, samt det store epidemiologiske observations-materiale man kan finde på området, så tyder meget på, at høj protein diæter rent faktisk spiller en positiv rolle i udviklingen af optimal knogle-densitet, og dermed forebyggelse af knogleskørhed.

 

Så alt i alt er der ikke meget der tyder på, at et højt protein indtag skulle kunne føre til problemer med nyrer, hjerte og knogler, hvis man ellers er sund og rask. Specielt hvis man holder sig til de anbefalinger der er for atleter, motionister og almindelige mennesker. For den gyldne regel, “alt med måde” gælder selvfølgelig også her. I realiteten kan alt overdoseres. Selv harmløse ting som vand kan indtages i så store mængder, at det kan have fatale følger.

 

Aspekter omkring proteinpulver

 

Et andet område, som ernæringseksperter ofte synes at falde over er anvendelsen af proteinpulver. Der foregår en ret udtalt dæmonisering af proteinpulver, og det anbefales at man får sit protein fra almindelige fødevarekilder. Der er sågar folk som har den rabiate holdning, at proteinpulver kun er udviklet til elite-sportsfolk, og ikke til almindelige motionister. Det er selvfølgelig korrekt, at man bør få hovedparten af ens protein fra gode og sunde fødevarer. Men det er vigtigt at slå fast, at proteinpulver ikke er noget syntetisk miskmask. Det proteinpulver man kan få i dag, er typisk fremstillet af valle, som er en af bestanddelene i mælk (læs mere om valleprotein her). Det har gennemgået diverse oprensningsprocesser, så slutproduktet er et fedtfattigt proteinpulver med meget høj biologisk værdi. Set ud fra et sundhedsmæssigt aspekt er der ikke noget farligt eller usundt i at supplere sin kost med proteinpulver.

 

Bodylab Whey 95

100 % rent valleprotein isolat
Komplet aminosyreprofil
Fri for fedt og laktose

Hvad angår postulatet, at proteinpulver kun er for elite-atleter, så er det noget forvrøvlet nonsens, som viser manglende forståelse for mange motionisters træning. Der er rigtig mange hobby-bodybuildere og andre motionister, som træner tungt og hårdt i mange timer om ugen. Hvis man sammenligner tidsinvesteringen hos seriøse motionister vs elite-atleter, så er der faktisk ikke den store forskel, hvis sammenligningen foregår indenfor kraftsportsatleter. Hvis der er en berettigelse til at bruge proteinpulver for elite-sportsfolk, så er der det også for rigtig mange motionister i de danske fitnesscentre. Det er klart at hvis man tager i centret 1-2 gange om ugen og hyggetræner lidt, så er behovet måske knapt så stort, som hvis man træner tungt og hårdt 5-6 gange om ugen i et par timer ad gangen.

Selve budskabet at proteinpulver ikke er nødvendigt, hvis man ønsker optimale resultater, er dog 100 % korrekt. Proteinpulver er ikke et krav, hvis man vil have optimale resultater af sin træning. Det har dog sine fordele at supplere med proteinpulver. For det første er de gængse proteinpulver tilskud så let-optagelige, at de er som skræddersyet til en post-workout proteinshake. Derudover så ved alle, som har fulgt en fast kostplan over en længere periode, at det kan blive utroligt trættende med tun, kyllingebryst, æggehvider og andre magre proteinkilder, og det kan være et forfriskende supplement at drikke en velsmagende proteinshake en gang imellem.

 

Læs i øvrigt artiklen ‘lev 10 år længere med proteinpulver’ her.

 

Kilder:

 

(1) J Nutr. 2010 Sep;140(9):1646-52. Epub 2010 Jul 28.

Long-term high intake of whole proteins results in renal damage in pigs.

Jia Y, Hwang SY, House JD, Ogborn MR, Weiler HA, O K, Aukema HM.

Department of Human Nutritional Sciences, University of Manitoba, Winnipeg, MB, Canada.

(2) Br J Nutr. 2010 Nov 9:1-10. [Epub ahead of print]

Effects of high-whey-protein intake and resistance training on renal, bone and metabolic parameters in rats.

Aparicio VA, Nebot E, Porres JM, Ortega FB, Heredia JM, López-Jurado M, Ramírez PA.

Department of Physiology, School of Pharmacy and Institute of Nutrition and Food Technology, University of Granada, Campus Universitario de Cartuja s/n, Granada 18071, Spain.

(3) Curr Opin Nephrol Hypertens. 2004 May;13(3):333-6.

New insights into protein intake and progression of renal disease.

Lentine K, Wrone EM.

Department of Medicine, Division of Nephrology, Washington University School of Medicine, St Louis, Missouri 63110, USA. (4) Ann Intern Med. 2003 Mar 18;138(6):460-7.

The impact of protein intake on renal function decline in women with normal renal function or mild renal insufficiency.

Knight EL, Stampfer MJ, Hankinson SE, Spiegelman D, Curhan GC.

Brigham and Women’s Hospital, Harvard Medical School, Boston, Massachusetts, USA. Summary for patients in:

(5) Dietary protein intake and renal function

William F Martin1* , Lawrence E Armstrong2* and Nancy R Rodriguez1*
1 Department of Nutritional Sciences, University of Connecticut, Storrs, CT, USA

2 Department of Kinesiology, University of Connecticut, Storrs, CT, USA

(6) J Am Soc Nephrol. 2009 Aug;20(8):1797-804. Epub 2009 May 14.

High protein intake associates with cardiovascular events but not with loss of renal function.

Halbesma N, Bakker SJ, Jansen DF, Stolk RP, De Zeeuw D, De Jong PE, Gansevoort RT; PREVEND Study Group.

Division of Nephrology, Department of Medicine, University Medical Center Groningen, University Hospital Groningen, Groningen, Netherlands.

(7) A High-Protein Diet Can Be Good For The Heart, From Harvard Medical School

Retweet Main Category: Cardiovascular / Cardiology
Also Included In: Hypertension; Cholesterol; Nutrition / Diet

http://www.medicalnewstoday.com/articles/59423.php

(8) J Bone Miner Metab. 2010 Oct 26. [Epub ahead of print]

The interaction between dietary protein and bone health.

Jesudason D, Clifton P.

Food and Nutritional Sciences, Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO), PO Box 10041, Adelaide, BC, SA, 5000, Australia, (9) Dietary Protein: An Essential Nutrient For Bone Health

Jean-Philippe Bonjour, MD

Service of Bone Diseases,* Faculty of Medicine, University of Geneva, SWITZERLAND

Address reprint requests to: Professor Jean-Philippe Bonjour, Service of Bone Diseases, University Hospital, Rue Micheli-Du-Crest, 1211 Geneva, SWITZERLAND. E- mail: Jean-Philippe.