broccolicopy

Mad med sundhedsgevinster

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hvis man træner for større muskler eller øget styrke, så er der en række ting man skal være opmærksom på. Man skal sørge for at få nok protein, indtage nok kalorier til at skabe et kalorieoverskud, få nok sundt fedt etc.

Men det er ikke helt ligegyldigt hvilke fødevarekilder man vælger, hvis man er interesseret i mere end kun muskelopbygning. De fleste som træner har også en interesse i sundhed, og her spiller valget af fødevarer en væsentlig rolle. Selvom de fleste har en ganske god ide om hvilke fødevarer der kan klassificeres som ”sunde”, og hvilke der kan klassificeres som ”usunde”, så er der alligevel en række fødevarer som skiller sig ud, ved at have nogle markant positive egenskaber på kroppens sundhed. 

Sænk dit kolesteroltal med æbleralt

Der er et ordsprog som siger, ”Et æble om dagen, holder lægen for døren”. Og der er noget om snakken. Æbler indeholder en lang række mikronæringsstoffer som kroppen har brug for. Men de indeholder også nogle stoffer som er interessante i forhold til ens kolesteroltal.

Det første stof af interesse er pektin. Pektin er en ”gummiagtig” fibertype, som er med til at holde sammen på æblets planteceller. Man ved at en fiberrig kost bidrager til at sænke kolesteroltallet, men pektin kan betegnes som en ”superfiber”, da det er den absolut mest effektive fiber, til sænkelse af kolesteroltallet.

Og det mest positive er, at pektin sænker kolesteroltallet ved at sænke det ”dårlige” LDL kolesterol, uden at påvirke det ”gode” HDL kolesterol. Pektin virker ved at binde stoffer fra fordøjelsesvæskerne i mave- tarmkanalen. Det gælder blandt andet galdesaltene, som dannes ved hjælp af kolesterol. Under normale omstændigheder genoptages galdesaltene i kroppen, når de har udspillet deres rolle i fordøjelsesprocesserne. Men når pektin binder sig til galdesaltene, så udskilles de i stedet for. Kroppen må derfor anvende mere kolesterol til dannelse af nye galdesalte, og det tærer på kroppens kolesterol-reserve. Det betyder lavere kolesteroltal, og i sidste end sundere arterier.

Æbler indeholder derudover store mængder polyphenoler, som også har en positiv effekt på kolesteroltallet.
 

Hvidløg er naturens antibiotika

altDe fleste ved at hvidløg er sundt, og det har også en positiv effekt på en lang række ting, såsom forhøjet blodtryk, forhøjet kolesteroltal osv. Men det er ikke alle der ved at hvidløg har en meget kraftig antibiotisk effekt. Allerede i 1944 opdagede Chester Cavallito, at hvidløg indeholder et kraftigt antibiotisk stof, som kaldes allicin.

Det er det som giver hvidløget sin karakteristiske lugt, og det er det som i dag bruges til fremstilling af hvidløgspiller. Der findes mange undersøgelser som viser hvidløgs bakterie-dræbende effekt. Der er sågar undersøgelser som viser, at hvidløg dræber de bakterier som i dag er resistente overfor traditionel penicillin. Det skal selvfølgelig ikke forstås sådan, at man bare kan æde hvidløg i stedet for penicillin, når man får halsbetændelse, men der er meget der tyder på at man bliver mindre syg, hvis man regelmæssigt spiser hvidløg.
 

Bladselleri sænker blodtrykketalt

Enten kan man lide det, eller også kan man ikke. Bladselleri har en meget karakteristisk smag, som mange ikke synes om. Men det er en ekstremt sund fødevarekilde, som indeholder en masse gavnlige stoffer. Et af dem er stoffet 3-n-butylphthalid, som har en positiv effekt på blodtrykket. Stoffet har tilsyneladende en relakserende virkning på blodkarrene i kroppen.

 

Tranebær beskytter imod blærebetændelsealt

Hvis man lider af hyppige tilfælde af blærebetændelse, så skal man begynde at spise tranebær, eller drikke tranebær juice. Det er rimeligt veldokumenteret, at tranebær har en forebyggende effekt på blærebetændelse. Man ved dog, at tranebær kun virker på omkring halvdelen af de bakterier, som kan give blærebetændelse. Tranebær virker ved at forhindre bakterierne i at sætte sig fast på blæreslimhinden.

 

Broccoli modvirker kræftalt

Der er meget der tyder på at broccoli, hvis det spises regelmæssigt har en præventiv effekt i forhold udviklingen af kræft. Broccoli indeholder ligesom mange andre grøntsager store mængder vitaminer og mineraler, og det er i sig selv grund nok til at spise denne herlige grøntsag. Men broccoli indeholder også et stof som hedder sulforafan, som menes at have anti-kræft egenskaber.
Sulforafan tilhører en gruppe kemikalier, som kaldes isothiocyanater. Isothiocyanater er antioxidanter og har en kraftigt afgiftende effekt på kroppen.. Man mener, at det er det store indhold af isothiocyanater, som gør at broccoli kan nedsætte risikoen for cancer.  

Der er selvfølgelig mange andre fødevarer som har sundhedsfremmende egenskaber. De fleste ved i dag, at fede fisk forsyner kroppen med en masse sunde fedtsyrer, som virker beskyttende imod hjerte-kar sygdomme. Man kan også nævne kanel, som har en stabiliserende virkning på kroppens blodsukker. Og sådan kan man blive ved. Pointen er bare, at man skal tænke lidt over hvilke fødevarer man anvender i ens kostplan. Nogle fødevarer er nemlig langt mere potente end andre, når vi snakker om sundhedsfremmende egenskaber.