crossfitforside

Crossfit! Fremtidens fysiske træning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

I de seneste år har en ny træningsform vundet indpas blandt motionister. Det kaldes crossfit, og bliver af mange udøvere udnævnt til at være det ypperste indenfor fysisk træning. Men hvad er crossfit, og hvad er fordelene og ulemperne ved denne træningsform?

Hvad er crossfit?

Hele ideen med crossfit er at skabe den bedst mulige all-around form. Det vil sige, skabe fysiologiske tilpasninger, som øger en bred vifte af fysiske attributter, såsom udholdenhed, kondition, styrke, hurtighed osv. For at opnå dette anvendes en lang række øvelser og træningsformer. I princippet kunne man kalde crossfit for en moderne form for cirkeltræning. De fleste crossfit træningspas går nemlig for det meste ud på at lave så mange rotationer som muligt, af en given øvelseskombination, indenfor et bestemt tidsrum. Det kunne eksempelvis se således ud:

Så mange runder som muligt indenfor 15 minutter

5 Push jerks
7 Box jumps
10 Push-ups

Indenfor crossfit arbejder man med et begreb man kalder WOD (workout of the day). Der findes efterhånden mange hundrede forskellige WOD’s, som er træningspas ala ovenstående. Der er derfor rig mulighed for variation, når man tager ned for at træne crossfit. I princippet er det kun fantasien som sætter grænser for hvordan en WOD kan sættes sammen. Det kan være alskens kombinationer af store flerledsøvelser, hop, løb osv. Selve grundkernen i crossfit er dog at øvelserne skal være funktionelle. Det vil sige, det skal være store flerledsøvelser, hvor store dele af kroppens muskler arbejder. Det er øvelser som squat, dødløft, jerks, pushpresses osv., samt øvelser der udføres med kropsvægt, såsom dips, muscle-ups, pullups, burpees, armbøjninger osv. Crossfit er dog ikke kun udholdenhedspræget aktivitet. Typisk indlægges også tungere pas, hvor man tester sin styrkemæssige fremgang ved at bygge op til en lav-rep RM, som eksempelvis 1RM eller 3RM.

De fleste crossfit udøvere har den klare overbevisning, at crossfit er den absolut bedste træningsform der findes. Men kigger man crossfit efter i sømmene, så finder man hurtigt ud af at det er en ret subjektiv udtalelse. Crossfit har nemlig en del ulemper, som er vanskelige at ignorere. For at give læserne mulighed for selv at danne sig deres egen mening omkring crossfit som motionsform, så vil vi kaste et blik på fordele og ulemper ved crossfit.

Fordelene ved crossfit

Det kan godt være det foregående afsnit giver det indtryk, at crossfit er en dårlig motionsform, men det er faktisk ikke tilfældet. Der er en lang række fordele ved crossfit. Så inden vi kigger nærmere på de svagheder der er ved crossfit, så lad os se på de styrker crossfit har.

– tidseffektiv motionsform

En af de helt store fordele ved crossfit er den meget fornuftige ratio mellem den tid man investerer i træningen, og de resultater man høster. Med under ½ times effektiv træning dagligt, vil man kunne opleve ganske god fremgang på mange forskellige fronter.

– form forbedring på mange områder

En af grundmålsætningerne i crossfit er at øge ens fysiske form på mange forskellige områder. Og det gør crossfit ganske godt. Crossfit vil over tid give større udholdenhed, større styrke, bedre kondition, øget hurtighed osv. Det kan være en fordel for folk som gerne vil i all-around form, men som ikke har tid til at dyrke mange forskellige former for fysisk træning.

– kræver meget lidt udstyr

 

Nu er mange af de etablerede crossfit træningssteder dog ret veludstyrede, med talrige vægtskiver, stænger, kettlebells, gymnastik-ringe osv., men man kan faktisk sammensætte en lang række crossfit WOD’s med ret begrænset udstyr. Det betyder, at man reelt kan træne crossfit derhjemme, eller ude i naturen. Som nævnt, så er det praktisk talt kun fantasien som sætter grænser for hvordan man kan sætte et træningspas sammen. Det giver træningsformen en meget udtalt fleksibilitet.

 

– stort energiforbrug

 

På grund af den måde et typisk crossfit træningspas struktureres på, så har et sådant træningspas et ret stort energiforbrug. Det er derfor ganske velegnet for folk der har vægttab som målsætning. 

 

Ulemperne ved crossfit

 

Som man kan se, så har crossfit en lang række styrker, som gør det til en ganske anstændigt træningsform. Crossfit træning har dog nogle ret udtalte svagheder.

 

– tekniske øvelser egner sig ikke til udholdenhedstræning

 

Den absolut største svaghed ved crossfit er paradoksalt nok deres øvelsesvalg. Hele grundkernen i crossfit er at lave det de betegner som ”funktionelle” øvelser. Desværre er en lang række af disse øvelser ikke voldsomt velegnet til udholdenhedspræget aktivitet på tid. Det gør sig specielt gældende for de olympiske vægtløftningsøvelser. Disse øvelser er høj-tekniske øvelser, som kræver mange års erfaring for at udføre perfekt. De egner sig på ingen måde til udholdenhedsarbejde, og slet ikke under tidspres. Når man arbejder under tidspres, så vil ens form alt andet lige blive sløset og dårlig. Når man så yderligere tilføjer udtrætning som en faktor, så vil teknikken blive endnu dårligere. Det giver en forøget skadesrisiko, og har en overordnet nedbrydende effekt på ens teknik i de pågældende øvelser.

 

– god til ingenting, middel til alt

”Vores speciale er ikke at specialisere os” lyder et crossfit motto. Så træningsformen lover selvfølgelig ikke mere end den kan holde. Man kan dog sige, at en af crossfit’s styrker også er en af dens svagheder. For i og med at man kommer i form på mange fronter, så skal man også acceptere, at man aldrig bliver optimalt god til noget som helst. Du bliver ikke stærk som en styrkeløfter, eller får kondition som en marathonløber, ved at træne crossfit. Så har man specialiserede mål, så bør man nok fokusere på mere specialiseret træning.  

– falsk markedsføring

Det kan godt være det er en sandhed med modifikationer, men der er alligevel et gran af sandhed i det. Crossfit har en tendens til at markedsføre sig selv til at være noget det ikke er. Et eksempel herpå kunne være deres misbrug af ordet funktionel. Hvis man tjekker nogle af de crossfit sites der er på nettet, så kan man eksempelvis finde ” Træningen består af en række funktionelle øvelser – dvs. øvelser, du kan overføre direkte til naturlige dagligdagsbevægelser og løft”. Og det er reelt noget vås. Ligegyldigt hvordan du udfører din vægttræning, og ligegyldigt hvilke øvelser du laver, så vil det aldrig have en direkte overførlighed til noget som helst. Ordet ”funktionel” er et af de mest misbrugte termer indenfor fysisk træning. Supplerende fysisk træning kan i større eller mindre grad øge ens potentiale for at blive bedre til en given fysisk aktivitet. Men det vil aldrig have et 1:1 forhold.

Afsluttende bemærkninger om crossfit

Overordnet set er crossfit en ganske okay motionsform, for folk der ønsker at komme i all-around form. Man bør dog være opmærksom på, at det kan have en forøget skadesrisiko, at køre udholdenhedstræning på tid, med høj-tekniske øvelser, som de olympiske vægtløftningsøvelser. Men så længe man kender til svaghederne ved crossfit, og er klar over at man aldrig bliver maksimalt god til noget som helst, så er crossfit helt klart et af de bedre fitness alternativer.