aftenmorgen

Morgen vs. aftentræning! Hvad er bedst?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

De fleste som styrketræner, beskæftiger sig med en lang række træningsrelaterede spørgsmål, i et forsøg på at optimere deres træning. Et spørgsmål som synes at optage mange, er spørgsmålet om hvorvidt det er bedst at træne først på dagen eller sidst på dagen.

En Finsk undersøgelse fra 2009 har forsøgt at give et svar på spørgsmålet.

Forsøgets opbygning

En gruppe på 24 mænd deltog i forsøget. Alle 24 forsøgspersoner fulgte indledningsvist en 10 ugers forberedende træningscyklus, hvor de alle gennemførte deres træningspas i tidsrummet 17-19. Herefter blev forsøgspersonerne vilkårligt inddelt i 2 grupper, hvor den ene gruppe blev sat til at følge et 10 ugers træningsprogram, hvor træningspassene lå mellem klokken 7-9, mens den anden gruppe fulgte et 10 ugers træningsprogram, hvor træningspassene lå mellem klokken 17-19.

Den muskelopbyggende fremgang blev testet via en MRI scanning af forsøgspersonernes quadriceps femoris (lårmusklen), ved uge 10 og 20. Samtidig målte man forsøgspersonernes maksimale isometriske styrke under en unilateral leg extension, og deres 1RM i en half-squat, ved uge 0, 10 og 20. De styrkemæssige forsøg blev udført et vilkårligt tidspunkt på dagen, i tidsrummet 9-16.

Alle forsøgspersoner gennemgik en sundhedsundersøgelse, for at udelukke helbredsmæssige årsager, som kunne betragtes som en fejlkilde.

Forsøgets resultater

Efter de 20 ugers træning kunne man konkludere, at der ikke var nogen signifikant forskel på om man træner om morgenen eller om man træner om aftenen. Dem som kørte træningspas om morgenen øgede deres muskelmasse i quadriceps femoris med 2,7 %, mens dem som kørte træningspas om aftenen øgede deres muskelmasse med 3,5 %. Den styrkemæssige fremgang var også identisk. Så der er umiddelbart ikke nogen forskel på hvor meget man får ud af sin træning, uanset hvilket tidsrum på dagen man træner i.

Diskussion

Det tyder på, at det ikke kan betale sig at hænge sig så meget i hvornår man træner. Forskellen mellem at træne om morgenen og om aftenen af så lille, at det reelt er lige meget hvor på dagen man ligger sit træningspas. I sidste ende må det være en subjektiv vurdering som tager udgangspunkt i den enkelte persons liv. Hvis det passer en bedst at træne lige efter arbejde, ud på eftermiddagen, så behøver man på ingen måde ligge søvnløs, fordi man er bange for at man kunne få mere ud af at styrketræne på et andet tidspunkt af dagen.

Kilde

“EFFECT OF TIME-OF-DAY-SPECIFIC STRENGTH
TRAINING ON MUSCULAR HYPERTROPHY IN MEN
MILAN SEDLIAK,1 TAIJA FINNI,1 SULIN CHENG,2 MARKUS LIND,1
AND KEIJO HA ¨ KKINEN1
1Department of Biology of Physical Activity, University of Jyva¨skyla¨, Finland; and 2Department of Health Sciences,
University of Jyva¨skyla¨, Finland”