runner

Depressioner holdes nede med motion

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Der er en direkte sammenhæng mellem depression og fysisk inaktivitet. Det tyder flere undersøgelser på, og en række danske læger og forskere bakker op om hypotesen.

Blandt andet har en DR-udsendelse “Ha´ det godt” påvist, hvordan fire depressive fik det betydeligt bedre blot ved at træne jævnligt. En af de danske pionerer inden for den praktiske forskning i motion og depression er Chris MacDonald. Han siger: 
 
“Jeg er meget positivt overrasket over, hvor meget vores testpersoner har flyttet sig i forhold til deres depression, og jeg synes, det er fedt at se, hvordan det at arbejde med sin krop kan have så god en effekt fra nakken og op.” 
 
Ud af de fire deprimerede i forsøget er tre nu helt ude depressionen, og den sidste er gået fra at være moderat til svært deprimeret til at være lettere deprimeret. – Og resultaterne tilskrives primært motionen.   

“Jeg er slet ikke i tvivl om, at motion virker, og studier har da også vist, at et effektivt struktureret motionsprogram har samme effekt på en depression som antidepressiv medicin,” lyder det fra Chris MacDonald. 
 
Han bakkes op af overlæge og formand for psykiatrifonden Jes Gerlach: 
 
“En let depression skal ikke behandles med medicin, her er motion, søvn og måske en psykologsamtale langt bedre redskaber,” siger Jes Gerlach til magasinet Løb Nu.  
 
“Vi har længe anbefalet motion som supplement til medicinsk behandling, for der er ingen tvivl om motionens evne til at bekæmpe depressionen,” lyder det fra Jes Gerlach. 
 
Motion sætter gang i en række kemiske signalstoffer i hjernen. Det har i sig selv en antidepressiv effekt, men motion har også en anden effekt på sygdommen: 

 “Mange deprimerede har en følelse af, at det hele er håbløst, men hvis man pludselig kan se, at man rent faktisk godt kan gennemføre et motionsprogram, finder man også ud af, at det hele ikke er så håbløst alligevel. Der er altså ingen tvivl om, at motion kan tage meget af luften ud af en depression, men det er dog stadig lidt uklart, præcis hvor meget motion der skal til,” forklarer Chris MacDonald. Han anbefaler dog på baggrund af den nuværende viden, at man kommer op på mellem 70 og 80 procent af sin maksimale puls, gerne tre gange om ugen. Han tilføjer også at motion ikke uden videre kan erstatte antidepressiv medicin i alle tilfælde, men at motion bør være et helt naturligt supplement til medicinering. 

Kom godt igang med styrketræning her.