foto (22)

Eat like a boss – look like a champ (1. del)

Skrevet af
Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner

Er du også træt af broccoli med brune ris og tør kylling? Vil du gerne have mulighed for at spise mere af den lækre, men knap så sunde, mad, som du elsker samtidig med at opnå din drømmefysisk? Så læs med her, for i dag vil jeg fortælle dig, hvordan man spiser som en chef!

 
Vi skal tilbage til februar måned 2013. Jeg befandt mig på daværende tidspunkt i San Diego på et studieophold og trænede dagligt i World Gym San Diego. De lokale betegnede selv stedet som; the new Mecca of bodybuilding – og med god grund. Her hyrede jeg en træner, Pete, som er placeret på det øverste led af ”coach-fødekæden” idet Petes egen træner var Hany Rambod! (Rambod er bl.a. coach for selveste Phil Heath – den nuværende Mr. O!).

Vidensdelingen fra selveste Mr. O til de trofaste Bodylab læsere!

Vidensdelingen fra selveste Mr. O til de trofaste Bodylab læsere!

Pete smed en kostplan, eller rettere sagt en ”makroplan”, i hovedet på mig, som bestod af overraskende løse rammer i forhold til fødevarer, måltidsfrekvens og timing. Jeg havde aldrig set noget lignende. Jeg var vant til monotone kostplaner, faste måltider og timing, hvorfor jeg kikkede på planen med en blanding af angst og glæde. Til start var jeg meget skeptisk overfor det fleksible kost-setup, men besluttede mig alligevel for at gå all-in og give det et forsøg.

De næste måneder spiste jeg burgere, is, chipotles og sushi på daglig basis som en bevidst strategi for at imødekomme mine daglige makros og kalorier. Jeg fandt det meget grænseoverskridende, da jeg stort set ikke havde rørt den slags mad gennem de syv foregående år. Til min overraskelse tog min krop ikke skade. Jeg blev ikke federe, grimmere, usundere, slappere, trættere, mere bloated eller mindre vaskulær. Tværtimod. Min træning kørte bedre end den længe havde gjort, styrken var voldsomt opadgående og min fedtprocent nedadgående. Jeg var overbevist – flexible diet var vejen frem og har været det lige siden.

IMG_6774Late night snack fra USA, In-N-Out burgere!

Set i bakspejlet blev introduktionen til min nye koststrategi en succes fordi udlandsopholdet, de mange nye bekendtskaber samt indtryk havde medført, at mit sind var åbent overfor nye input og viden. Jeg var villig til at tænke ud af boksen og prøve noget nyt. Dette ser jeg som en grundlæggende forudsætning for at udvikle sig og rykke sine grænser – jeg håber derfor, at I læser resten af dette samt det efterfølgende blogindlæg med samme åbne sind?

Hvordan ser min kost ud?

Jeg har i skrivende stund levet efter Petes kostfilosofi i otte måneder. Hen af vejen har jeg tilpasset koststrategien en smule, således den passer optimalt ind i min danske hverdag og livsstil. Jeg lever i dag efter noget, der ligner en ”80-20% fleksibel diet”. Dette betyder i praksis, at jeg henter størstedelen, cirka 80 procent, af mine kalorier fra ubearbejdet fødevarer med et højt næringsindhold, mens de resterende 20 procent er med til at gøre min diæt sjov. Denne tilpasning er hovedsageligt sket på baggrund af mine egne forudgående erfaringer samt research, hvor min primære informations kilder har været Layne Norton, Team 3DMJ samt Matt Ogus. Disse personer har én ting til fælles, nemlig deres videnskabelige tilgang, hvilket jeg er stor tilhænger af, og hvilket er den primære grund til, at jeg er blevet stor fan af netop denne kosttilgang.

Jeg håber at I finder denne kosttilgang ligeså interessant som jeg selv gør for i mit næste blog indlæg, Eat like a boss – look like a champ (2. del), vil jeg give jer en detaljeret gennemgang af hvordan min egen kost er bygget op og struktureret samt hvordan I selv kan komme i gang med flexible diet.

Til slut ses et par højdepunkter fra den forgange uge: mad og flex 🙂Mad-og-flex2Burgere, Snickers og Big J

Vi ses i næste uge.

/Jonas