Bil

Kender du en bro?

Skrevet af
Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner

Kender du egentligt en bro? 

– Ja.. Ham eller hende nede i trænings centret, som altid render rundt med velcrobæltet spændt stramt rundt om taljen og fortæller dig, at der ikke må gå mere end 30 minutter fra din træning er slut til du indtager et måltid med “hurtigtoptagelige proteiner og kulhydrater”? Ham eller hende som fortæller dig, at du skal køre flyes for at ramme de indre brystmuskler? Eller fortæller, at du SKAL spise minimum 6 daglige måltider for at “booste din forbrænding”? Eller siger du ikke må spise frugt under diæt fordi der er for meget sukker i!? Og fraråder dig at gå under 90 grader i squat, fordi “det ødelægger knæene”?! Og fortæller dig at bestemte fødevarer er forbudt under diæt og generelt inddeler fødevarer i gode vs. dårlige / sunde vs. usunde?

Hvis ja, så kender du en “bro”!

Dette indlæg skulle oprindeligt have omhandlet en “push workout”, men dette specifikke blog-indlæg, ja; specielt emnet heraf, trængte sig efterhånden så kraftigt på, at jeg umuligt kunne udskyde det længere.. Nu er der også kun omkring tre måneder til Newcomers og DM i Bodybuilding og Fitness. Og med en kraftigt stigende interesse for konkurrencerne, indenfor denne sport, er det ekstremt gunstige tider for disse bro’s og såkaldte coaches. Jeg ser det efterhånden alle steder. Alle og enhver starter deres egne teams. Alle er “upcoming atleter”. Og alle disse stakkels atleter betaler frivilligt penge for at blive guided af en bro og for at blive en del af deres teams, som stolt spreder ubrugelige myter og dårlige råd indenfor fitnessmiljøet.

Af stor fare for at blive udstødt af fitnessmiljøets skare, af hårdkogte bro’s, vil jeg alligevel vove pelsen og beskrive hvad der reelt set foregår derude og hvordan du kan og bør styrer udenom disse mennesker og deres rådne råd.

Hvad der satte tankerne i gang omkring dette indlæg, var bl.a. overværelsen af en dansk, x-pornostjernes, nyopstartede erhverv, som betalt fitness-coach, i færd med at træne et offer i et center på Nordsjælland. Hendes guidelines, umiddelbare viden og generelle engagement overfor sin atlet var så mangelfuldt, at selv atleten måtte bede træneren om, at lægge sin mobil fra sig og koncentrere sig om selve træningen.

Senest faldt jeg i snak med en ung pige i Fitness World, som stiller op til  NC i år. Hun fortalte mig bl.a. at hun ikke længere spiser hakket oksekød, fordi hendes træner har sagt, at kødet skal skylles i vand efter stegning – med henblik på at “vaske fedtet ud”!, hvilket hun synes var ulækkert. Det er helt seriøst det her. For nogle af jer lyder det (forhåbentligt) helt grotesk, mens det for andre lyder ret standard, hvis du hører blandt den sidste gruppe er du desværre allerede selv en bro. Jeg håber derfor, at dette indlæg kan sætte en stopper for denne uheldige og fuldstændige forskruet udvikling og forhåbentligt redde et par “upcoming atleter” fra dårlige råd og bro-science.

Mig selv, efter cirka 40 ugers diæt - uden nogle former for restriktioner angående fødevarer, antal måltider mv.

Mig: efter cirka 40 ugers “off-season diæt” – uden nogle former for restriktioner angående valg af fødevarer, antal daglige måltider, massere is og Snickers.. Det handler blot om en basis forståelse for næringsstoffer og kalorier i de madvarer som man vælger at spise!

Hvad foregår der?

De selvudnævnte træningseksperter (bro’s) lever desværre højt på folks naive opfattelse og indgangsvinkel til denne sport. Jeg husker selv dengang jeg begyndte at få interesse for bodybuilding og fitness og fik fingrene i mit første Flex Magazine. Jeg kikkede på personerne i bladet, som primært var Pro Bodybuildere, såsom Ronnie Colemann, Jay Cutler og Dexter Jackson og tænkte (ufatteligt naivt); gad vide hvor ofte de træner? Hvor strikse de er med deres kost? Og hvor længe det vil tage før jeg selv bliver så stor hvis jeg følger deres opskrift? Min strategiske prioritering af energi og fokus blev baseret på informationer fra Flex og så ud som følgende:

  1. Træning (førsteprioritet)
  2. Kost (andenprioritet)

Årerne gik, men fremgangen var langt fra så voldsomme, som jeg ellers havde forventet – selvom jeg gjorde “alt” rigtig!! Set i bagklogskabens lys havde jeg overset de to mest afgørende parametre indenfor fitness og bodybuilding, nemlig: doping og genetik.

Jeg er efterfølgende faldet over en interessant tråd, startet af en Pro-Bodybuilder, som har valgt at stå frem og ærligt svare på samtlige spørgsmål, relateret til bodybuilding. Han blev bl.a. spurgt om hvad de vigtigste parametre er, for at blive en rigtig god bodybuilder / fitness atlet. Hans svar var ærligt og yderst tankevækkende.

Hans prioritering af vigtigste parametre ses nedenfor:

  1. Gener
  2. Doping
  3. Kost
  4. Træning

I’m all natty bro, only using that creatine!

Det var jo ikke ligefrem sådan min strategiske planlægning så ud! Træning og kost anses på pro-nievau som sekundært! Men hey; gener og doping er jo også to ømtålelige emner, som ikke ligefrem sælger flest Flex Magazine’s. Eller får folk til at hyre og betale for en dyr bro-coach. Eller emner som generelt er på agendaen, når man møder en bro i træningscentret.

I dag kan jeg heldigvis kun grine af det. Det er efterhånden så åbenlyst for mig, hvad der reelt set foregår bag facaden af store muskler, brun-creme, kunstige negle og lange øjenvipper. Det er en stor fed løgn. Hvilket jeg personligt er rigtig ærgerlig over. Det er nemlig blevet så uendeligt svært, at danne sig et realistisk billede af hvad der faktisk virker, rent kost- og træningsmæssigt, fordi der aldrig snakkes om den “mørke sandhed”.

De hårdt fortjente resultater skabt gennem en fornuftig træning og kosttilgang, drukner i resultaterne skabt på en helt anden præmis. Og de mange “upcoming atleter” starter alle et sted på “naivitetsskalaen” og kigger sig helt naturligt omkring efter et forbillede, coach eller lignende. Ofte vælges dette forbillede på baggrund af resultater (eks. placering i konkurrencer), omdømme og udseende. Dette gøres i 95% af tilfældene uden noget hensyn til 1) personens genetik og 2) personens forbrug af doping og mest slående af alt, uden hensyn til personens reelle kompetencer, relevante-uddannelse, erfaring og kropslige forståelse. Men alligevel adopteres forbilledets træningsprogrammer, teknikker, øvelses-valg mv. helt hovedet løst – fordi “man jo kan se det virker”!(?).

Jeg støder selv på sådanne real-life eksemplarer ind i mellem, senest faldt jeg over Jeff Seid’s Facebookside, som viste sig at have over 1 million følgere!! Jeff Seid har utvivlsomt en rigtig flot fysik og med hans alder i mente er det blot endnu mere imponerende. Men efter at have set én enkelt video med drengen, stå og skæv-grinde en 1RM dødløft med en ryg så krum, at selv en kat ville være stolt, gav jeg ham omgående “bro-stemplet”. Men hvad med hans 1+ million følgere? Jeg frygter, at et flertal ukritisk kopierer hans træningsapproach, uden at stille spørgsmålstegn ved hvorledes hans resultater egentligt er opnået? Èn ting er sikkert, det er de færreste, der får træningssucces ved at træne ligesom Jeff gør.

Så er du ny og har, eller er ved, at hyre en coach eller henter inspiration ude fra, så løb væk, hvis beskrivelsen i intro’en eller den nævnt omkring Jeff Seid matcher ham/hende du bruger som reference. Det er nemlig, med signifikant sandsynlighed, IKKE deres faktuelle viden omkring træning eller kost der er det grundlaget for deres resultater, men derimod hhv. genetik og dope. Husk det.

En anden ting, der ofte gør, at man som “up-coming” har tendens til at kopiere andres træningsprogrammer, kostplaner og arsenal af kosttilskud, på baggrund af vedkommendes umiddelbare resultater, skyldes tendensen til at overkomplicere tingene indenfor denne sport, hvorfor man som ny ofte føler tryghed i at følge en “godkendt opskrift”. Holdningen er efterhånden den, at man ikke kan køre en diæt uden at hyre en coach og man umuligt kan stille op til en konkurrence uden tæt vejledning fra en coach. Bullshit. Det er ikke rocket-science og har aldrig været det – selvom alle de kære bro’s ihærdigt forsøger at fortælle dig det modsatte. Dette var specielt tydeligt for mig, i den periode jeg opholdt mig i USA. Jeg så stort set aldrig nogen træne alene i centret, udover mig selv. Alle blev vejledt og motiveret gennem hele træningen, fordi der var skabt en så alment accepteret holdning om, at man umuligt kan opnå resultater uden “professionel-vejledning” – blot som et ekstremt eksempel på den holdning der er ved at opstå herhjemme.

 

Hvordan undgår du selv at blive en bro?

  • Først og fremmest bør du altid forholde dig kritisk overfor det en bro forsøger at bilde dig ind. Spørg som minimum; “hvorfor” et par gange til bro’ens udtalelser. Modtager du svar såsom; “det føler jeg giver rigtig godt..”, “det virker på mig..”, “jeg har hørt..” – så vend ryggen til og gå din vej.
  • Lad vær med at overkomplicere tingene. Du kan med fordel varierere din træning og eksperimentere med forskellige træningsprogrammer og træningsformer såsom FST-7, 21 rep breathing squats osv. Men forvent ikke ekstraordinære resultater. Den eneste begrundelse herfor bør være, at motivationen og din vedholdenhed fastholdes, for der findes ingen magiske programmer og træningsprincipper. Så lad nu vær med at overkomplicere tingene og valget af øvelser. Det er som sagt ikke rocket science, bliver du stærkere bliver du også større, vejen dertil er egentligt underordnet – så længe du nyder rejsen. Det præcis samme gør sig gældende for din kost, du kan med fordel eksperiementere mellem forskellige diæter; stenalderkost, intermittent fasting, clean eating, flexible diet osv. hvis det holder dig motiveret? Men når alt kommer til alt handler det udelukkende om mængden af kalorier ind vs. ud. Alt andet er underordnet.
  • Brug fornuftige informationskilder. Verden er ikke kun fuld af bro’s, der er heldigvis ligeså mange fornuftige mennesker, som spreder sandheden og fornuftige råd: Layne Norton, Team 3DMJ og Matt Ogus har alle youtube kanaler og er gode bud på troværdige informationskilder. Vil du absolut hente inspiration fra en af de helt store drenge, så er Ben Pakulski også en good guy langt hen af vejen. Heldigvis oplever jeg også, at en side som bodybuilding.dk efterhånden er fyldt med rigtig god information og fornuftige mennesker, med en sund, videnskabelig og realistisk tilgang til træningen. Pas dog på ikke at blive fanget i de ligegyldige detaljer, som der ofte diskuteres på disse forums.
  • Brug ikke andres umiddelbare præstationer og udseende til at vurdere deres reelle skills, know-how og træner-potentiale. Personligt vil jeg til enhver tid hellere hyre en lille splejs som min træner, såfremt jeg ved han har konkret og brugbar viden og uddannelse, fremfor at få “gode råd” fra Brian nede fra grotten – også selvom Brian’s arme er 50 cm. Selvfølgelig lader jeg mig også påvirke af folks fysiske resultater, det giver jo bare lidt mere pondus når man kan se “det virker” – men såfremt det skal være en afgørende parameter for hvem man ender med at hyre som coach, så forhold dig altid kritisk omkring hvordan vedkommende mon selv har opnået sine resultater.
  • Ignorer bro’s. Personligt forsøger jeg selv, efter bedste evne, at undgå negativ “påvirkning” og bro-science ved at ignorere disse mennesker og kilder. Dette gør sig gældende både i den virkelige verden og på de sociale medier. Jeg råder jer til, at gøre det samme. Er der tale om en bro fra dit nærmiljø er det naturligvis dit menneskelige ansvar, at omvende personen. Er der tale om en online guru udenfor rækkevidde er det dit menneskelige ansvar ikke at følge personen og på den måde undgå, at støtte op om bro-science.
  • Fokuser på dig selv og lyt til din intuition. Som en Pro-bodybuilder har udtalt (se ovenfor) er genetik den mest afgørende faktor  for din trænings-succes. Fokuser derfor altid på dig selv, din krop, dine mål, dine ambitioner og drømme. Fuck Mr. Bro, hans udseende, resultater, og holdninger. Det handler om dig og hvor god du kan blive med afsæt i den “pakke” du er født med. Sammenligning med genetiske freaks er farligt og et potentielt afspor. Får du gode råd, træningsprogrammer og kost tips, som lyder for godt til at være sandt er de det også. Lyt til din intuition, det er ikke kompliceret at smide fedt eller bygge lidt muskelmasse på, men det tager tilgengæld lang tid og vedholdenhed.

Jeg håber at I fandt ovenstående brugbart og at vi sammen kan formidle sandheden og de gode råd indenfor denne sport.. Let’s kill the bro-science!

Husk at I også kan følge mig på Instagram hvor I (forhåbentligt) vil finde alt andet end bro-inspireret ting og sager!

@HOLYFUCKHOFFMANN

Følg mig på Instagram!

Følg mig på Instagram!

/Jonas