Success1

Målsætning for personlig succes

Skrevet af
Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner

Jeg har altid beundret personer som er dybt passioneret og udviser vilje, ud over det sædvanlige. Ofte har disse personer det til fælles, at de har formået at realisere deres drømme og personlige mål uanset hvor umulige disse var i udgangspunktet.

Steve Jobs er et perfekt eksempel på et ekstremt passioneret menneske.

Jeg har derfor ofte stillet mig selv spørgsmålet; hvor og hvad gør udslaget i hvorvidt man opnår personlig succes eller ej. I det følgende vil jeg dele mine iagttagelse og komme med mit bedste bud på hvordan du opnår dine drømme – uanset hvor ambitiøse disse måtte være.
Dette blog indlæg er derfor knap så fitnessrelateret, men derimod en mere general beskrivelse af et universelt værktøj, som kan være brugbart til at opnå personlige mål – både hvad angår din træning, men i ligeså høj grad dit karrierer- og familieliv.
De fleste af jer har formegentligt set billedet nedenfor før. Det illustrerer rigtig fint min pointe med dette indlæg, nemlig systematisk målsætning og guiden til at opnå dine mål og udnytte dit potentiale til det fulde, uanset hvor umulige dette måtte føles.

Never give up

Never give up

 

Step 1: Sæt mål
Uden mål kommer man ikke ret langt her i livet. Det er præcis ligesom en båd. Uden en fastlagt kurs vil båden blot drive rundt, rettere sagt, blot sejle derhen hvor strømmen fører den. Dit udgangspunkt er derfor at afklarer din ønskede fremtidssituation; spørg dig selv hvad du gerne vil opnå i dit liv? Hvordan ser dit ideelle liv ud? Hvad er dit drømmejob? Hvor mange penge vil du gerne tjene? Hvad vil du gerne opnå med din træning? Hvad er din livsmission? Og hvad kan du selv, aktivt, gøre for at komme nærmere dette mål indenfor det næste år?
Med afsæt i din ønskede fremtidssituation, fastlæg da 5-10 konkrete mål for det kommende år. Her skal du ikke være bange for at sætte baren højt og vigtigst af alt skal du være helt specifik i din formulering.
Eksempler fra min egen 2015 målsætningsliste:
1) Jeg har opnået en karrieremæssig forfremmelse inden December måned 2015.
2) Jeg vejer 80kg med en fedtprocent på otte inden Oktober 2015.
2) Jeg squatter 160kg for fem reps Juni 2015.
Som det fremgår ovenfor, så bør målsætningerne formuleres i “jeg-sætninger” og som målsætninger du allerede har opnået.

Med konkrete mål og handlingsplaner for øje er sandsynligheden for at opnå dem langt større end ellers. Med dette sagt skal man selvfølgelig være forberedt på modstand og tvivl undervejs. Når modstanden og tvivlen opstår husk da blot tilbage på, hvorfor du satte dine specifikke mål, og genkald de følelser, som de oprindeligt fik dig til at føle. Endeligt skal det siges, at når først du har formået, at identificeret dine mål, vil du ved at nedskrive dem, øge dine chancer betydeligt for at opnå dem. Dette understøttes af et studie, som har vist, at kun 3% har specifikke, nedskrevne målsætninger vedrørende fremtiden. Endnu mere interessant viser det sig, at netop disse 3% af befolkningen historisk set opnår langt større succes end de resterende 97% af befolkningen.

Step 2: Strategi, Taktik og Proces
Dine mål er på plads og du ved hvor du vil hen i løbet af de kommende 12 måneder. Nu skal Strategi, Taktik og Proces planlægges.

Strategien: Er din high-level plan, som er nødvendig for at du kan opnå dine mål. Vil du tjene mere, skal du ansættes i en ny stilling, opnå mere ansvar, skifte job eller lignende. Vil du ned i fedt-procent skal du sikre et kalorie-underskud. Vil du bygge masse skal du sikre et kalorie overskud. Vil du opbygge mere styrke skal du sikre konstant stigning af vægten på stængerne. Osv..

Taktikken: Er de udvalgte metoder og opgaver du anser som nødvendige for at at understøtte din strategi og opnå dine mål. En oplagt taktik for at sikre højere løn kunne være at ligge flere timer, tage mere ansvar eller at opgradere din profil via mere uddannelse eller kurser. En oplagt taktik vedrørende en lavere fedt-procent/sikre et kalorie underskud kunne være at dyrke HIT-cardio tre gange om ugen. Hvis målet var at bygge muskelmasse er en oplagt taktik at indtage flere kulhydrater, gerne suppleret med et indblik i den optimale fordeling mellem proteiner, fedt og kulhydrat for at sikre lean gains. Var målet øget styrke, kunne taktikken være periodisering af din styrketræning, en øget frekvens af specifikke øvelser eller et solidt kalorieoverskud og energi supplement på træningsdagene. You get the point.

Proces: er den lavpraktiske, men altafgørende udførsel af din strategi og taktik i form af rutiner, opgaver og metoder. Dette kræver, at du gør op med dig selv hvor mange timer om ugen du vil ligge i dit arbejde? Hvor mange dage, uger, måneder eller år vil du investerer i at få en uddannelse? Hvor mange dage vil du afsætte til din træning; 1, 2, 3, 4, 5, 6 eller 7 dage om ugen? Èn eller to træninger om dagen? Èn eller to timer pr. træningspas? Osv. Når du har gjort dette op med dig selv er du klar til at handle!

Målsætnings pyramiden

Step 3: Vaner
Alt begyndelse er svært, men du ved præcis hvor du vil hen, hvad du skal gøre og hvilke specifikke opgaver du skal igennem for at komme derhen. Herfra er det altså kun et spørgsmål om at handle og få opbygget de nødvendige rutiner, som understøtter dine mål. Når først rutinerne er på plads vil succesoplevelserne komme løbende og du vil blive bekræftet i at du er på rette kurs og motiveret for at fortsætte i den rigtige retning.
Generelt vil de sunde rutiner og positive oplevelser tiltrække mere af samme skuffe. Populært kaldes dette Law of Attraction. Det er en fin tanke gang, som siger man er et produkt af sine tanker og er derfor tæt knyttet til de nævnte rutiner. Konceptet foreslår i sin enkelthed, at positive eller negative tanker og fokus vil medfører positive eller negativer resultater, hvilket jeg er sikker på holder langt hen af vejen. Jeg vil ikke gå ydereligere i dybden med koncepter her, men blot understrege hvor vigtigt det er, at arbejde positivt med dine målsætninger, bygge gode, sunde rutiner op omkring dem og tænke konstruktivt på dem dagligt – formår du dette, vil du også tiltrække den nødvendige motivation, resultater og dermed succesoplevelser det vil kræve at komme hele vejen i mål!

God fornøjelse, må 2015 blive dit år.
/Jonas