TKS 2 thumb Final

T-K-S 2: Den sociale del af fitness-livsstilen

Skrevet af
Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner

Hej igen alle sammen! Jeg vil gerne starte med at sige tusind tak for den fantastiske modtagelse første del af denne serie fik, det er virkelig det der gør det fedt at blogge!

Dette indlæg kommer til at handle om hvordan man får nogle af de sociale aspekter af livet som ung, til at passe ind i en sund og aktiv træningslivsstil. Desuden har der været forespørgsler omkring indkøb af mad, food prep (aka. madpakker på godt dansk) og hvad man gør når man ikke kan komme til at holde fuldstændigt styr på makroerne, så det vil jeg selvfølgelig også komme ind over, dog i et senere indlæg som bør følge kort efter dette, så hvis den sociale del er mindre vigtigt for dig, kan jeg betrykke dig med, at de næste to indlæg kommer til at handle om henholdsvis kost og træning.

De fleste af jer synes det var rart at sidste indlæg var delt op, så det forsætter vi med, og lad os ellers bare kaste os ud i det

Byture og fitness livsstilen

Det er næsten en uundgåelig del af det at være ung at tage i byen engang i mellem, nogle gør det mere end andre, men vi har mere eller mindre alle sammen været der. Normalt er en del af en sund livsstil, at man får rigeligt med søvn, at man spiser sundt, at ens væskebalance er fornuftig og at man undgår en for stor mængde kalorier og alkohol. Disse forudsætninger passer ikke særligt godt på de fleste byture, men en god bytur med vennerne er jo en sjov og fed oplevelse, så man vil heller ikke undvære det. Men hvad gør man så? Som med alt andet her i livet, og som jeg også var inde på i første indlæg her i serien, så handler det om moderation. Bør man tage i byen 4 gange om ugen hvis man gerne vil have det meste ud af sin træning og være så sund som muligt? Nej. Gør det noget at tage i byen et par gange om måneden og slå sig løs? Nej, heller ikke. Det handler om at finde en balance, og endnu vigtigere, det handler om at gøre det man helst vil. Jeg fik en kommentar over Facebook, da mit første indlæg blev lagt op med et tilhørende transformationsbillede der lød nogenlunde sådan: ”Imponerende resultat, men hvor er det sørgeligt at et ungt menneske ikke har noget bedre at tage sig til, end at rende alene rundt i træningscenteret hver lørdag aften”, og ja, sådan er der nogen der vil se det. Der er nogle der vil mene, at det er dybt åndsvagt at bruge så meget tid på træning og kost, nogle der ikke gider det selv, og derfor ikke forstår at andre gider. Men jeg er 100 % afstemt med hvad jeg helst vil bruge min tid på, jeg elsker at træne, og derfor er det i stor grad det jeg bruger min tid på, men jeg nyder også at tage i byen med mine venner og have det sjovt. Derfor tager jeg også i byen når jeg har lyst og når chancen byder sig, men min træning er vigtigere, derfor når byturene aldrig et punkt hvor de skader min træning, og jeg tror det er nøglen. Man bør beslutte sig for hvad der er vigtigt for en, også udover træning og byture. Man bør sætte sig ned og være fuldstændigt ærlig overfor sig selv og så beslutte hvordan man gerne vil bruge sin tid, uafhængig af alle andres mening og fuldt ud tro mod sig selv, for hvis man er det, kan man ikke vælge forkert. Så find ud af hvordan du vil fordele din tid og dine prioriteringer. Eftersom du læser dette, går jeg ud fra at din træning og sundhed er en del af dine prioriteringer, og når det er fastlagt, kan vi nu rykke videre til hvordan man bedst muligt balancere en god bytur med en sund bytur.

 

Sådan gør du en bytur sundere (mindre skadelig)

Okay, nu brugt jeg godt nok udtrykket ”sund bytur” ovenfor, og ja, jeg vil indrømme at det lyder virkelig kedeligt, og derfor vil jeg prøve at opveje det lidt her. Medmindre man går til ekstremer, er byture ikke specielt sunde. Du ved sikkert allerede hvad en decideret sund bytur indebære, og det er mildest talt ikke så festligt for de fleste, men hvad nu hvis man kunne drikke, have det sjovt, spise lidt junkfood og blive længe ude uden at det gør noget? Den gode nyhed: Det kan man. Den knapt så gode: Det kræver lidt arbejde. Jeg vil lige hurtigt indskyde at disse tricks har den fordel at du ikke skiller dig ud som ”ham/hende den frelste”, du kommer til at se ud som og du bare slår dig løs og hygger dig, men i virkeligheden har du det hele under kontrol med en skudsikker slagplan! Jeg vil endnu engang understrege at disse løsninger ikke er de sundeste, eller mest fornuftige eller mest optimale hvis man udelukkende ser på træningsaspektet, men de er derimod det bedste kompromis hvis man gerne både vil træne og kunne gå i byen.

Trin 1: Planlægning af træning. Hvor tit har du været i byen til kl. 4-5 stykker og haft lyst/evne til at give den max gas i træningscenteret dagen efter? Hvis du har det ligesom mig, er det ikke særligt tit. Derfor kan det betale sig at arrangere sin træning hvis man ved man skal i byen, f.eks. hvis man allerede mandag ved, at man skal i byen på fredag, bør man prøve at arrangere det således at dagen efter byturen (her lørdag) er en pausedag, hvis den ikke er det i forvejen. Dette kan gøres ved at lægge lørdagens træning oveni fredagens, og fokusere på de største og vigtigste øvelser, så man ikke bliver overvældet af ren volumen.

Trin 2: Makroerne og energibalancen. Uanset om ens mål er vægtforøgning, vedligeholdelse eller tab, er det de færreste der gerne vil tage unødvendigt fedt på. Og her er det godt at vi ved at det er fysisk umuligt at lagre fedt, hvis man indtager en mængde kalorier svarende til, eller mindre end, ens vedligeholdelsesindtag. Se det første indlæg i serien hvis du er i tvivl om hvordan du finder dit vedligeholdelsesindtag. Her går vi ud fra at du har fundet dit vedligeholdelsesindtag og dine daglige makroer, samt at du husker at få nok grøntsager, frugt og fibre. En bytur fører ikke til ekstra fedt på sidebenene, hvis du sørger for at have spist din daglige mængde grøntsager, frugt og fibre og indarbejder dit alkoholindtag samt eventuelt junkfood i dine makroer. Og ja, det er besværligt, men bestemt ikke umuligt. Man kan nemt finde ernæringsindholdet i både de fleste alkoholgenstande og det meste junkfood, men hvis du ikke orker det, kan du sætte hvad du synes er en passende mængde kalorier af til byturen.

Trin 3: Drik med måde. Hov, så blev jeg lige til sundhedsvejlederen fra folkeskolen, men ikke desto mindre er det sandt, og jo, man kan godt drikke så man har det sjovt og slår sig løs uden at det ender med at man brækker sig på fortovet og ikke kan huske noget dagen efter. Drik én ting af gangen, langsomt. Der går et stykke tid før man kan mærke første drink, og hvis man i mellemtiden har hældt en 7-8 stykker mere oveni fordi ”nu skal jeg fandeme bare være stiv” så bliver man det sjovt nok også, og så ryger kontrollen, og så ryger maveindholdet. Tag det stille og roligt, og drik indtil du føler dig glad og småberuset og har det sjovt og hold så lidt igen, hvis du forsætter med at hælde på her, vil det som regel blive for meget, men en god balance vil resultere i, at man er lidt tipsy, og ikke ender med at have det af h til. Det siger sig selv at dette er langt sundere og der er jo ingen der har lyst til at få det dårligt.

Trin 4: Undgå unødige kalorier: Vælg light sodavand i stedet for almindeligt og spar utroligt mange kalorier fra sukkeret i sodavanden. Dette er bestemt heller ikke sundt, da man får en stor mængde aspartam og andre sødemidler, men hvis vi snakker rent kalorieregnskab, kan det godt betale sig.

Trin 5: Skadesbegrænsning: En af de største grunde til tømmermænd er dehydrering, det er derfor en god ide at drikke et par store glas vand når man er kommet hjem fra byen for at modvirke de værste tømmermænd. Jeg kan desuden også godt lide at snuppe en multivitamin sammen med al vandet, eftersom mængden af vandopløselige vitaminer i kroppen mindskes af den, som regel, ret store vandladning man har i løbet af en bytur med alkohol.

Trin 6: Back on track: Dagen efter byturen er du direkte tilbage på din sædvanlige plan, du får nok frugt og grønt, du rammer dine makroer og får fibre nok og hvis det ikke har lykkedes dig at lægge dagen efter byturen på en pausedag, så tag afsted og træn. En middelmådig træning er bedre end helt at springe træningen over.

Drik_som_en_bber

At kombinere træning og kost med venner, familie og kæreste.

Rene linjer:

Det er selvfølgelig svært for mig, at fortælle dig som enkelt læser hvordan lige præcis du skal gribe det an, at kombinere træning og kost med dit familie- og sociale liv, men jeg tror jeg kan komme med et par gode forholdsregler at tage. For det første skal du være opmærksom på at der er mange der i bund og grund ikke ved hvad træning og kost handler om, eller som har fået forkert information det ene eller andet sted fra. Der er nogle der tror at proteinpulver tæller som doping, og at kvinder automatisk bliver professionelle bodybuildere af at løfte jern. Der er rigtig mange misforståelser i omløb, og desværre er mange af dem negative, men hvis du oplever at en eller flere fra familien eller vennekredsen bliver bekymrede, eller ikke forstår et eller andet omkring din træning eller kost, er den bedste løsning at snakke med dem om det, det vil gavne dem mere at få at vide hvordan tingene virkelig hænger sammen, og understrege at du ved hvad du gør, og det vil som regel også gøre personerne omkring dig mere trygge og forstående overfor dit syn på træning og kost.

Støtte og modgang:

Hvis du har succes med din træning, vil du uundgåeligt møde nogen der uanset hvor meget eller lidt muskelmasse du har på kroppen, ikke er enige i dit billede af den perfekte krop. Der vil være nogen der synes det er for meget, nogen der vil synes det er for lidt, nogen der vil synes det er lige tilpas og alt der imellem. Derfor vil jeg endnu engang understrege: Gør det for din egen skyld. Lad være med at træne for at imponere en fyr/pige, lad være med at træne fordi du tror du skal bevise noget for andre, lad være med at træne fordi du tror andre vil tænke bedre om dig af den grund, det er ikke det det handler om. Husk, at du er perfekt som du er, uanset hvor meget du bænker, hvor store dine overarme er eller hvor flad en mave du har, hold fast i den viden, og træn så fordi du gerne vil træne, fordi du gerne vil opnå et mål, fordi det er noget du brænder for og i det hele taget af dine egne grunde. Det er rart at opleve folks støtte, men i bund og grund er det lige meget om folk forstår det eller ej, om de kan lide det eller ej, og i det hele taget hvad andre folk tænker. Det her er din rejse, du skal gøre det for dig selv og ingen andre.

2014-02-08 08.10.14

Pas på dem du elsker

Når det kommer til de personer man har tættere inde på livet, som gode venner, familien og en eventuel kæreste, vil de højst sandsynligt støtte dig i både at træne og spise sundt, men du skal vide, at ved at du går op i din kost og træning, kan personer omkring dig risikere at føle et vist mindreværd, hvis de ikke også selv gør det. Det er naturligvis ikke din mening, men hvis en ven, bror/søster eller kæreste lige pludselig bare har styr på det med kosten, lever sundt og træner hårdt og bliver tonet og veltrænet at se på, står man pludselig i skarpere kontrast hvis man selv ikke gør det samme. Derfor er det utroligt vigtigt, at du holder balancen mellem at være målrettet med din egen livsstil, mens du sørger for at bekræfte folk omkring dig i, at de er gode nok præcis som de er. Du må aldrig nogensinde tro at du er et bedre menneske, blot fordi du lever sundere. Træning og sund kost er godt for meget, men de gør dig ikke mere værd end alle andre, og selvom du sandsynligvis godt selv ved dette, er det næsten ligeså vigtigt at folk tættest omkring dig også ved det, så I ikke ender med at støde hinanden væk. Ligesom de folk der elsker dig vil støtte dig i din fitness livsstil, er det også vigtigt at du støtter de folk du elsker, uanset hvilken livsstil de vælger at leve.

 

Kærester og fitness:

Dette afsnit læner sig meget op ad det ovenforstående, og jeg vil gerne indlede med at sige, at dette afsnit er mine egne personlige holdninger, lad dig inspirere hvis du er enig, eller ignorer det hvis du er uenig, jeg skriver ikke for at træde nogen over tæerne, og mine holdninger vil ikke være aktuelle i alle situationer. Godt så, der er helt forenklet tre scenarier der kan gælde for et kærestepar; begge lever fitness livsstilen, ingen af jer lever fitness livsstilen (dog eftersom du læser dette indlæg har du nok en eller anden interesse for fitness) eller en af jer lever fitness livsstilen, mens den anden ikke gør. De to første er simple, fordi I er på samme side og kan ”følges ad”, den tredje er svær. Den ene af jer holder styr på træningen og kost, og den anden har ikke de prioriteter (i hvert fald ikke i ligeså høj grad), enten fordi de er forhindret i det, eller fordi de fravælger det. Nu står I altså med to forskellige tilgange til hverdagen, og dette kan skabe splittelse hvis ikke I passer på. Der er naturligvis utroligt mange individuelle detaljer i ethvert forhold, så jeg skal ikke give jer en komplet drejebog over hvad I skal gøre, men jeg kan give et godt råd; Ingen af jer må på noget tidspunkt være i tvivl om, at den som ikke træner, er akkurat ligeså meget værd som den af jer der gør. På alle måder. Altid. Hvis du som læser dette er den fitnessinteresserede i forholdet, har du forhåbentligt allerede opdaget at den toptunede træning og kost ikke ændrer dit syn på din kæreste på nogen måde, og at du elsker ham/hende akkurat ligeså meget som hvis ikke du levede fitness livsstilen, og hvis du opdager at dine følelser for din kæreste falmer udelukkende fordi han/hun ikke træner og holder helt styr på kosten, vil jeg alvorligt råde dig til at sætte dig ned og kigge på dine prioriteter i et forhold. Men selv hvis du, som jeg håber for dig, ikke ændrer følelser for din kæreste fordi du begynder at træne og spise målrettet, skal man også være opmærksom på om han/hun ændrer på deres følelser overfor dem selv. En ting er, at man kigger på den anden og konstaterer ”Det kan godt være at du prioritere anderledes end jeg gør, men jeg elsker dig sgu alligevel”, en anden er, at en kæreste til en fitnessnød er i risiko for at blive usikker på sig selv. Han/hun vil garanteret kun synes det er fedt at have en træningslækker kæreste, men samtidig kan tanken dreje hen på ”Ville min fitness kæreste mon helst også have en fitness kæreste? Hvad nu hvis han/hun ikke synes jeg er god nok når jeg ikke er super veltrænet”. Hvis du læser dette og indser, at du er ”fitness kæresten” i jeres forhold er det helt utroligt vigtigt at du gør alt hvad du overhovedet kan for at bekræfte din kæreste i, at han/hun er god nok, og at du elsker dem uanset om de træner eller ej. Og denne del er til den anden person i forholdet, dig som ikke er fitness fanatisk, hør godt efter nu, og tag det fra en person udenfor jeres forhold: Du er god nok præcis som du er. Din kæreste bør fortælle dig det samme hvis du spørger dem, og hvis han/hun ikke gør, er det dig der bør sætte dig ned og overveje hvad du prioritere i en kæreste. At gå op i sit fysiske udseende er godt nok, men det betyder ingenting hvis man er en dum skid indeni, og ligeså betyder det fysiske ingenting så længe man er en god person. Så hvil i, at træning og kost er tilbehør, nogle vælger det, andre vælger det fra, men det kan aldrig gå ind og erstatte personligheden, som din kæreste elsker dig for. Så hvis din kæreste elsker dig af de rigtige grunde, betyder det intet om du går ligeså meget op træning og kost som de gør. Og hvis du føler dig usikker på dit eget udseende, så husk på at ingen i hele verdenen dømmer dig så hårdt som du dømmer dig selv, og stol på din kæreste når han/hun fortæller dig at du er smuk og lækker og dejlig, der er en grund til at de har valgt dig at være kæreste med. Når alt dette følelsesmæssige er sagt om det at kombinere træning med en kæreste, er der også visse praktisk tips der er gode at have, som hvordan man passer en date/familiemiddag ind i makroerne og hvordan man får passet træning ind i at bruge kvalitetstid med ens kæreste. Disse ting kommer jeg nærmere ind på i næste indlæg, ellers bliver dette alt for langt.

 

Er du single, og synes ikke det der stod herover var så aktuelt for dig? Så kan jeg godt forstå det, men mit råd til dig min kære singleven, vil simpelthen lyde på, at hvile i dig selv, du er sgu også god nok præcis som du er, om du træner eller ej, og der er intet galt i at være single, og selv hvis du går og er lidt træt af det, så giv det tid, lige pludseligt står den rigtige der, og når du står og skal finde sammen med en, så vær sikker på, at du elsker vedkommende både for krop og sjæl, og at de har det på samme måde med dig.

whos_awesome

 

Okay, dette indlæg blev rimeligt meget sporet over på det sociale aspekt af at leve med fitness, det er et vigtigt aspekt, men til jer der længes mere efter rå træning og kost, så kan jeg fortælle at jeg går i gang med Træning, kost og studieliv del 3 og 4 med det samme, de burde være oppe inden længe. Indtil da vil jeg gerne høre jeres mening om hvordan et blogindlæg om den sociale del af træningslivet fungerede.

Som altid kan I følge med Instagram for mere hyppige updates med opskrifter, træningstips og diverse billeder, mit brugernavn er: Christian Vang Madsen // @christianvangmadsen // instagram.com/christianvangmadsen

Instagram henføring

 

I hører meget snart fra mig igen, men indtil da, god træning derude!

– Christian.