deepsquat

Deep squat?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej eksperter!

Jeg har i over et år nu prøvet, at få fremtvunget en ordentlig teknik i squat, målet er deep squat.

 

Jeg har ingen knæproblemer eller lignende, men har spillet håndbold i 13, indtil jeg for nogle års siden valgte at stoppe.

 

Det har resulteret i nogle stive ben, så har svært ved at komme helt ned, jeg har dog altid været en flittig udstrækker, men det kan ikke hjulpet, selvom det har været alle “guldkorn” til mig om at kunne lave en deep squat.

 

Jeg kan godt komme ned, hvis jeg holder en stol i vandret postion foran mig, så det kan lade sig gøre for mig.

 

Jeg har nu fundet nogle “How to deep squat videoer” med teknikker til at lære det,

 

f.eks. http://www.youtube.com/watch?v=U1jC1sWTUFc&feature=youtube_gdata_player

 

Kan min dårlige mobilitet skyldes, at mine rygmuskler ikke er stærke nok, til en oprejst position med hæle i jorden og røven ved gulvet samtidig og at det bare skal/kan trænes op via øvelser som denne?

 

Svar:

 

Jeg skal ikke kunne udelukke, at dit problem skyldes manglende smidighed, men du nævner selv, at du på regelmæssig basis har lavet udstrækningsøvelser, og at det ikke har haft nogen effekt. Og det giver ganske god mening, for meget ofte er problemet nemlig ikke relateret til manglende smidighed. For rigtigt mange skyldes problemet tekniske vanskeligheder. Og når du siger du godt kan komme ned, når du holder en stol vandret foran dig, så tyder meget på, at det netop er dit problem. Der er flere tiltag som kan afhjælpe dit problem. For det første kan du fokusere på en række squat varianter, hvor du tvinges til at holde din ryg i korrekt position. Problemet kan nemlig skyldes, at du falder for meget sammen, når du forsøger at lave et deep squat. Hvis du i en periode fokusere på øvelser som overhead squats, gobblet squats, front squats og zercher squats, så burde du langsomt vende dig til at ryggen ikke skal fældes alt for langt forover når du squatter. Du kan også prøve at øge dybden langsomt, ved at køre boxsquats med perfekt teknik, og så køre ned til en laver box hver uge. På den måde kan du også se hvad der sker når problemet opstår. Ændrer din teknik sig, når problemet opstår? Det er den slags ting du skal ligge mærke til.