barbellshrugs1

Barbell Shrugs?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Eksperter

 

Efter jeg har læst jeres artikel “Straps – godt eller skidt?”, søgte jeg på “Shrugs” for at finde ud af hvad det var, og stødte ind i den her video: 

 

http://www.youtube.com/watch?v=NxjNvepsae4

 

I videoen har han smal, mellem og bredt greb. Han løfter også oven i købet med ryggen til stangen.

 

Hvorfor gør han det? Er det fordi det rammer forskellige punkter, og derved giver lidt mere?

 

Svar:

Forskellen på om du holder med smalt, medium eller bredt greb i shrugs er forsvindende lille, og ikke besværet værd. Vælg det greb som du har det bedst med, og som tillader den tungeste vægt. Shrugs bag ved ryggen rammer dog trapezius en smule anderledes. Når man laver den bag ved ryggen bliver skulderbladenes bevægelse ændret en smule. Ved normale shrugs vil skuldrene bevæge sig op og svagt fremefter. Ved shrugs bag ryggen vil skuldrene bevæge sig op og svagt bagud, og samle sig mere på ryggen. Det betyder, at den del af trapezius som ligger mellem skulderbladene aktiveres bedre end når man laver den foran kroppen. Spørgsmålet er så bare om det har nogen reel betydning for vækstpotentialet, da tyngdekraften som bekendt er rettet nedefter. Belastningen vil derfor primært ved på den del af trapezius som står for at løfte vægten op af, nemlig den øverste del af trapezius, som også er aktive i normale shrugs. Den muskelaktivering der sker i de lavere dele af trapezius foregår reelt uden nogen større modstand, så spørgsmålet er om det er besværet værd. Shrugs bag ryggen er en noget mere akavet øvelse, og man vil ofte være nødt til at anvende lettere vægte. Jeg ved godt mange sværger til shrugs bag ryggen, men jeg tror de fleste får mest ud af at holde sig til almindelige shrugs foran kroppen.