sko

Hvilken type sko skal man træne i?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg styrketræner normalt i løbesko, men har læst flere steder at det er bedst at træne i sko med en hård flad sål. Hvorfor det? Jeg skulle da tro, at det var godt at skoen kunne give efter for belastningen man anvender. Eller er det mig der er forkert på den?

Svar:

Det er dig som er forkert på den. Når man løfter tunge vægte, så ønsker man stabilitet, og optimal kraftoverførsel. Hvis din fod kan deformere i alle mulige retninger, under et tungt sæt squat, så går det første og fremmest ud over evnen til at opretholde en korrekt teknik, men også evnen til kraftudvikling. Fordelen ved en hård sål er netop, at foden ikke kan bevæge sig i alskens retninger. Og når foden er plantet solidt på gulvet, så holdes benene også mere i ro, hvilket giver en bedre kraftoverførsel til stangen. Jeg vil næsten sige, at løbesko er noget af det dårligste man kan træne i, hvis man laver øvelser som squat, dødløft, military presses og andre øvelser hvor man løfter tunge vægte stående. Du behøver dog ikke nødvendigvis anskaffe dig nogle specielle, og ofte ret dyre vægtløftningsko. Der findes mange ”almindelige” alternativer, som kan anskaffes til relativt billige penge. Bare sålen er relativt hård og flad.