xxx1

Gymnaster og styrketræning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg har set at mange gymnaster har meget store overkroppe. Specielt deres arme og skulder er meget store. Dyrker de meget styrketræning, eller er det kun arbejdet med deres egen kropsvægt som har givet så store muskler?

Svar:

Gymnaster træner meget sjældent med vægte. Deres træning er centreret omkring træning med kropsvægt. De laver mange af de traditionelle kropsvægtsøvelser, som dips, pullups, chinups, håndstandspushups, samt andre mere specialiserede øvelser. Men det er vigtigt at pointere, at der ikke er meget ide i at efterligne gymnasternes træningsmetoder, bare fordi man synes de fremviser en flot fysik. Det kan simpelthen ikke betale sig. Den masse og styrke de har, er som sådan ikke et resultat af de øvelser de laver. Det er et resultat af at træne med deres kropsvægt i MANGE timer dagligt. Det er ikke ualmindeligt, at en elite gymnast træner 30-40 timer i ugen. Det udsætter deres muskler, og specielt deres muskler i overkroppen, for en enorm workload. Så ud fra et praktisk og tidsmæssigt synspunkt, får man mere ud af at følge et traditionelt styrketræningsprogram, hvis man ønsker en krop som ligner en gymnasts. Man kan sagtens følge et træningsprogram som er baseret på kropsvægtsøvelser, men hvis man vil have gode resultater ud af det, så er man nødt til at tilføje ekstra vægt, når ens kropsvægt ikke længere er nok. At forvente at kunne lave lidt dips, chinups og pullups 1 times tid om dagen, med kun ens kropsvægt, og så ende op med en krop som en gymnast, er nok en urealistisk drøm.