benchpress_teknik

Reps i bænkpres?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg har læst en del om hvor mange reps man skal tage, for at opbygge muskelmasse. Det skulle være således at 1-5 reps giver i styrke, og 8-15 skulle give muskelmasse. Men jeg er lidt i tvivl, for er det ikke sådan at i bænkpres, skal man køre med lave reps, for at øge muskelmasse? Jeg kører såedes 5×5 i bryst.

– Hvor mange reps skal mange køre i bryst? Er 5×5 korrekt?

– I ryg, triceps, biceps, kører jeg 4×8 pr øvelse, er det forkert? Skal jeg højere op i reps der, for at øge muskelmassen?

(Jeg ved selvfølgelig godt at der spiller mange andre faktorer ind ved muskelopbygning, som kosten!)

Svar:

Du kan sagtens kører 5×5 i bænkpres. Og også i andre øvelser for den sags skyld. Alt mellem 5-15 reps vil i et eller andet omfang stimulere muskeltilvækst. Selv reps mellem 1-5 kan give muskeltilvækst, hvis man kører nok sæt, og holder hviletiden mellem sættene minimal. Så valg af reps er som du kan se på ingen måde sort/hvidt. Som regel er det fordelagtigt, at holde sig til de lidt lavere reps i større øvelser, såsom squat, bænkpres, dødløft etc. Omkring 5-8 reps er for de fleste optimalt i disse øvelser. I mindre øvelser kan det godt betale sig at køre lidt højere reps. Eksempelvis 8-12 reps.