6split

Reps til større muskler, styrke & kondi?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej, nu har jeg trænet i et par år – og har fået rigtig gode resultater.

Jeg går selv mellem 6-10 reps, men nu vil jeg godt have det konstateret fra en pålidelig kilde: Hvad er det bedste antal reps man kan ende på (hvis man går ud fra at man NÆSTEN rammer failure på sidste rep), hvis man vil have større muskler, styrke eller udholdenhed?

Fordi har hørt at 1-5 er styrke, 6-10 er størrelse og alt over det er generelt mere udholdenhed?

Svar:

Hvis vi snakker om udvikling af styrke, så er det mest optimalt at holde sig mellem 1-5 reps. Det er straks værre, når vi snakker om stimulering af muskeltilvækst. For i princippet kan alt mellem 1-20 reps stimulere muskeltilvækst, hvis alle faktorer er stemt ind efter det. Måske har du hørt om 20 rep breathing squat programmet, hvor man kører sæt af 20 reps i squat. Det giver ekstrem god muskeltilvækst i benene. Og går man ned i den anden ende, så kan sæt af 3-5 reps sagtens give større muskler, hvis man laver nok sæt. Hvis det ikke forholdte sig sådan, så ville man ikke se ekstremt store vægtløftere og styrkeløftere i de store vægtklasser, som bærer rundt på meget store mængder muskelmasse. Så det er meget svært at give nogle generelle retningslinjer, når vi snakker om hypertrofi. Det er dog mest sikkert, at holde sig mellem 6-12 reps. Det er den klassiske bodybuilding rep-range, og der vil man med sikkerhed stimulere muskeltilvækst, hvis man holder sig indenfor denne range. Der er bare vigtigt at pointere, at man sagtens kan blive større af både færre og flere reps, hvis man gør det korrekt.