barbell_dumbell

Restutition og valg af træningsprogram?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Har efterhånden kigget på en del træningsprogrammer på USA’s største Bodybuilding site og deres begynderprogrammer. I de fleste programmer på sitet, splitter man kroppen op i fire dele og træner kun hver muskelgruppe en gang om ugen. 

Men på Bodybuilding.dk har jeg læst at det slet ikke tager så lang tid at restituere og at man at en muskel kun behøver 36-48 timers hvile? Det vil sige at Bodybuilding.dk mener at man bør træner hver muskelgruppe 2-3 gange om ugen.

Men hvad fungerer egentligt bedst?

Svar:

Når man træner en muskel mindre frekvent, så kompenserer man typisk ved at øge antallet af sæt og øvelser. Det fungerer fint for folk som har trænet i mange år. For folk som ikke har trænet så længe er det bedre at træne de enkelte muskler mere frekvent. Når man er ny indenfor styrketræning, så er ens work capacity ikke særligt god, og behovet for et styrke og masse fundament er i højsædet. Derfor er det bedre at fokusere på at blive stærkere i de store basisøvelser, og det gøres lettest ved at køre med højere frekvens, og et lavere antal øvelser. Om man kører fullbody 3 gange i ugen, 2-split med 4 ugentlige pas, eller 3-split med 6 ugentlige pas er for så vidt lige meget. Det er op til den enkelte, i forhold til hvor meget tid han vil ofre på træningen, og hvordan han vurdere hans restitutive egenskaber. Hvis man ikke har trænet særligt længe, og går i gang med at træne hver muskel 1 gang i ugen, så vil ens styrkeudvikling i de store øvelser simpelthen foregå for langsomt. Og de første par år man træner er det meget vigtigt at få lagt et styrkefundament i de store øvelser.