doms_artikel

Styrketræning med ømme muskler?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg spiller amerikansk fodbold i min fritid, hvor vi træner 2 gange ugentligt og spiller kamp i weekenden. Som supplement hertil styrketræner jeg 2-4 gange om ugen for at opnå større styrke og eksplosivitet. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt det er fornuftigt at styrketræne en muskelgruppe, som er øm pga. træningsintensiteten og -hyppigheden. Jeg styrketræner aldrig den samme muskelgruppe 2 dage i træk, men alligevel kan der være tilbageværende ømhed i fx. lårmusklerne, når det er tid til at træne dem igen.

Jeg har spurgt rundt omkring og fået lidt forskellige svar, så nu er jeg interesseret i at høre jeres vurdering: Er det en dårlig idé at styrketræne en muskelgruppe, som er øm?

Svar:

Du kan godt træne en muskel som stadigvæk er øm. Det vil i sidste ende bare bidrage til at øge din work capacity. Hvis man hele tiden pylre om kroppen, når den giver lyd fra sig, så opbygger man ikke den nødvendige work capacity, til at kunne holde til høj-intens og høj-volumiøs træning. Er der tale om ekstrem ømhed, så kan det dog være en fordel at tage et let pas i stedet for. Men det er langt bedre at tage et let pas, end at helt lade være. Det hele er selvfølgelig underforstået, at man kan kende forskel på de forskellige typer af smerte. Ømhed eller DOMS, som det også kaldes er ikke en grund til at undlade at styrketræne. Er det ømhed eller smerte fra en skade, så er det bedre at lade være.