cardio

Konditionstræning og større muskler?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg dyrker styrketræning 4-5 gange i ugen, med henblik på at få større muskler og blive stærkere. Jeg ville egentlig også gerne dyrke noget konditionstræning, da jeg også gerne vil gøre noget for min sundhed. Men jeg ved ikke hvor jeg skal smide det ind henne? Har i et forslag?

Svar:

Det er helt fint at du vil dyrke konditionstræning ved siden af din styrketræning. Men det lyder som om du har misforstået noget helt basalt omkring træning. Det er dog tit noget man ser. At folk har den fejlagtige opfattelse, at vægttræning bare giver større og stærkere muskler, mens konditionstræning har alverdens sundhedsgevinster. Det er dog en stor misforståelse. Det er rigtigt, at konditionstræning har visse fordele i forhold til tilpasninger i hjerte og kredsløb, men vægttræning har også en lang række sundhedsgevinster, herunder også i hjertet og kredsløbet. Derudover forbedres insulinsensitiviteten ved vægttræning, og ratioen mellem det ”gode” og det ”dårlige” kolesterol forbedres. Knogledensiteten forøges, så man forebygger knogleskørhed senere i livet. Ser man bort fra de negative konsekvenser som overtræning har på immunforsvaret, så har vægttræning også en opbyggende effekt på immunforsvarets funktion. Og faktisk i mere udtalt grad end konditionstræning. Så vægttræning har en lang række sundhedsgevinster, og faktisk også en del som man ikke får ved konditionstræning. Det betyder selvfølgelig ikke, at konditionstræning er totalt overflødig. Der er som nævnt visse tilpasninger i hjertet, som ikke opnås i samme grad ved vægttræning. Men hvis man tror der sker drastiske forandringer i ens sundhedstilstand, når man inkludere konditionstræning, sammenlignet med hvis man kun kørte vægttræning, så tager man helt fejl.

Hvad angår dit spørgsmål, så kan du i princippet smide din konditionstræning ind inden eller efter din vægttræning. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Det mest optimale er dog at lave din konditionstræning på de dage hvor du ikke træner med vægte, hvis du har mulighed for dette.