soldat

Konditionstræning kontra styrketræning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab

Jeg er en dreng på 20 år, som har dyrket styrketræning igennem de sidste 4 år. I de sidste to år har jeg fokuseret meget på styrkeløft, og er da også noget op og lave nogle fine løft: 135bænk, 180 squat, 220 dødløft. Jeg er nu imidlertid blevet færdig med mine studier, hvilket betød at jeg kom til session, hvor jeg meldte mig frivilligt, og jeg skal ind til værnepligt om et halvt år ca. Jeg kunne godt tænke mig at opbygge en bedre kondition, så jeg er klar til de udfordringer hæren stiller, men samtidigt vil jeg gerne beholde så meget af min styrke som muligt.

Så mit spørgsmål til jer går på, om jeg hvis jeg begynder at dyrke konditions så vil miste min styrke? Og hvilke former for konditionstræning der er bedst medhenblik på at beholde min styrke?

Svar:

Du kan sagtens inkludere noget konditionstræning, uden det behøver at gå ud over din vægttræning og din styrke. Det første du skal gøre er at skrue en smule op for dine kalorier, så du kompensere for den ekstra aktivitet. På den måde sikre du dig, at du ikke taber dig, og eventuelt mister muskelmasse, og dermed styrke. Derudover er det en god ide at fokusere på intensitet, frem for varighed. Lange træningspas, hvor man cykler eller løber i længere tid, indebærer en større risiko for at man mister muskelmasse og derigennem styrke. Derfor er det bedre at fokusere på HIIT lignende træning, hvor man holder intensiteten høj, og træningspasset relativt kort.