squatspr1

For langt ned i squat?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg har trænet i et års tid nu, og er blevet rigtigt glad for at køre basisøvelserne. Jeg kørte squat forleden dag, og så kom der en gut hen og sagde til mig, at jeg gik for langt ned. Han sagde jeg skulle stoppe lidt over vandret, da belastningen på knæene ellers ville blive for stor. Har han ret, eller kan jeg fortsætte med at køre squat med fuld bevægeudslag?

Svar:

Nej, han har ikke ret. Tværtimod. Når du stopper bevægelsen lige over vandret, så vil meget af belastningen ligge på knæleddet. Når man går under vandret, så fordeles belastning mere jævnt mellem knæled og hofteled. Derudover er der absolut intet der tyder på at antallet af skader i knæleddet er forøget hos folk som squat med fuld bevægeudslag. Olympiske vægtløftere går altid helt i kælderen, og de har statistisk set ikke flere knæskader end i mange andre sportsgrene. Det eneste du bør være opmærksom på, er om du har den fornødne smidighed til at køre med så stort bevægeudslag. Man ser tit at folks hofte kipper ind i bunden af et dybt squat, fordi deres haser er for stramme. Eller at hælene løfter sig pga. manglende ankelsmidighed. Førstnævnte problem kan give rygskader, mens sidstnævnte er en opskrift på knæskader. Men går man ud fra at du ikke har disse problemer, så kan du sagtens fortsætte med at squatte med fuld ROM.