overreach_artikel

Er jeg overtrænet?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Min styrke har igennem lang tid været nedadgående, og jeg er tit træt og uoplagt. Jeg mistænker lidt, at jeg måske er overtrænet. Hvordan finder jeg ud af om jeg er overtrænet, og i givet fald, hvad skal jeg så gøre for at slippe af med det?

Svar:

Nu behøver det ikke være fordi du er overtrænet. Hvordan ser din kost ud? Hvis du eksempelvis forsøger at mindske fedtprocenten, og har tabt dig en del, så kan det jo sagtens forklare både trætheden og tabe i styrke. Men træthed og nedgang i styrke KAN være symptomer på overtræning, så lad os antage at det vitterligt er forklaringen. Løsningen afhænger af hvor udtalt problemet er. Hvis der er tale om alvorlig kronisk overtræning, så kan du være nødsaget til at droppe din træning i en længere periode. Hvis du kun er let overtrænet, så kan problemet ofte løses ved at træne let i en periode på 14 dage til en måned. Nu er let selvfølgelig relativt, men hvis du sænker din intensitet med 10-15 % og skærer volumen ned til det halve, så burde det være nok. Det betyder rent praktisk, at hvis du normalt laver 4 sæt x 6-8 reps i bænkpres, med omkring 80 % af 1RM, så bør du i en periode nøjes med at køre 2 sæt x 6-8 reps i bænkpres, med omkring 65-70 % af 1RM. Efter 2-4 uger, så burde trætheden være forsvundet, og du kan så langsomt begynde at øge vægten igen. Der burde så ikke gå lang tid før du igen kan begynde at sætte nye rekorder.

Læs evt. artiklen om overtræning her.