backexercises3

Træne de komplicerede muskelgrupper bedst?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab.

Jeg læser mange af jeres artikler og ser for det meste kun svar på hvordan man laver en enkelt øvelse, eller hvordan man træner en simpel muskel som biceps, triceps osv..

Mit spørgsmål er så bare hvordan man skal styrketræne mere kompliceret muskler som ryg og skulder uden at spilde tid ved at man f.eks. laver alt for mange øvelser til en bestemt muskel gruppe.

Kunne godt tænke mig svar på hvordan man træner de komplicerede muskler bedst. Nu ved jeg ikke hvor kompliceret lige ryg og skulder de er, men hvis der er andre muskler der også er svære at træne optimalt. Hvilke øvelser vil I foreslå til de forskellige muskler?

Svar:

Til trods for at store muskelgrupper, som eksempelvis ryggen har en vis kompleksitet, når det kommer til opbygning og til dels også funktion, så er det rent praktisk ikke så svært som du får det til at lyde. Det skyldes, at mange af musklerne i eksempelvis ryggen arbejder sammen om at lave mange af de samme bevægelser. Netop derfor behøver man heller ikke et væld af øvelser for at træne de enkelte muskler komplet. Specielt ikke når man holder fokus på store basisøvelser. Tager vi igen ryggen som eksempel, så vil man kunne få et ganske fint og komplet træningspas, hvis man kører dødløft, en horisontal trækøvelse (dumbell rows, yates rows, barbell rows, cable rows etc.) og en vertikal trækøvelse (pullups, chinups, pulldowns etc.). Med de 3 øvelser vil man ramme alle muskler i hele ryggen. Så sværere er det så men ikke. Når man har fået opbygget et styrke- og et masse-fundament, så kan det selvfølgelig være en fordel at smide lidt ekstra øvelser på, for at arbejde på eventuelle svagheder. Det kunne være manglende bredde eller manglende dybde. Men for 95 % af dem som træner i centrene rundt omkring, så vil man sagtens kunne få en komplet træning med ganske få velvalgte basisøvelser.