markeret

Problemer med at blive markeret

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er en dreng på 15 som styrketræner, og har gjort det i noget tid, og er egentlig begyndt at komme godt op i vægt og størrelse. Nu vil jeg så gerne til at blive mere markeret, ikke miste for meget muskelmasse, men blive mere markeret. Det eneste problem er bare at jeg er en klovn til at holde mig fra alt det usunde, og eftersom jeg stadig bor hjemme hos mine forældre, ser jeg det også vanskeligt at holde en kostplan. Jeg tænkte om i havde nogle små brugbare fifs/tips eller gode ideer til det osv., og om i kunne hjælpe mig lidt?

Svar:

Der er desværre ikke rigtigt nogen vej uden om en kostplan. Og det indebærer også at du får ryddet op i indtaget af usunde ting. Hvis du gerne vil være mere markeret, så kræver det et kalorieunderskud. Og hvis du er interesseret i at bevare den muskelmasse du har fået opbygget, så er det vigtigt at det kalorieunderskud ikke bliver for stort, da risikoen for at miste muskelmasse stiger i takt med kalorieunderskuddets størrelse.

Derudover er det vigtigt at du får nok protein, når du forsøger at smide det overflødige fedt. Det minimerer risikoen for at smide for store mængder muskelmasse. Så alt i alt er der ikke rigtigt nogen vej uden om en kostplan. Du er nødt til at vide hvor meget du indtager på daglig basis, for at kunne manipulere kosten korrekt. Man kan da godt forsøge sig med en mere intuitiv tilgang, men det giver ofte underlødige resultater.

Hvis du ikke har tid eller lyst til at lave en kostplan, så kunne du som udgangspunkt prøve at droppe de usunde fødevarer, og se om det ikke har en positiv effekt på din markeringsgrad. Så kan du altid tage den fra.