tabafmuskel

Tab af muskelmasse ved vægttab

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er begyndt på cirkeltræning (3xugentligt)siden februar og løbetræning (3xUgentligt) i 12 uger og har ændret kost for at tabe mig. Jeg har tabt 20 kg, men mit problem er at jeg også taber muskelmasse selv om jeg knokler i motionscenteret. Jeg blev så anbefalet at tage proteinpulver efter træning, er nu blevet i tvivl om hvor meget jeg skal tage (fordi jeg har fået at vide jeg skulle tage 2g pr. kg kropsvægt men på pakken står der mindre) og om jeg skal bruge noget andet også. Jeg spiser 5-6 gange om dagen.

Svar:

Som udgangspunkt kan man ikke tabe sig uden at der ryger lidt muskelmasse med. Specielt ikke hvis der er tale om et relativt stort vægttab. Man kan dog minimere mængden af muskelmasse som ryger i processen. Styrketræning spiller her en meget vigtig rolle. Det er med til at holde på muskelmassen. Et fornuftigt protein indtag spiller også en vigtig rolle.

De 2 g. pr. kg kropsvægt du snakker om, er ikke den mængde du skal have efter træning. Det er den samlede mængde protein du skal have pr. dag. Ikke fra proteinpulveret. Men fra alle de fødevarekilder du indtager dagligt. Så vejer man 100 kg, så skal man have 200 gram protein pr. dag, når man regner alle måltiderne sammen.

Hvor meget protein du bør supplere din kost med, afhænger så af hvor meget protein du mangler i din kost. Hvis du har behov for mere end 2 shakes om dagen, så kan du godt begynde at overveje om du ikke bør kigge på din kostplan, og inkludere flere fødevarekilder som indeholder protein.

Uanset hvad, så er det nærliggende at tage en proteinshake efter alle dine træningspas. Her er behovet for protein særligt stort. Og her kan du bare følge doseringsvejledningen på emballagen.