tæerforanknæ

Knæene foran tæerne eller bag ved tæerne i squat?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er en dreng på 16 år, og squatter en hel del. Jeg har altid fået at vide at man skal have knæene bag tæerne. Nu har jeg så fået fortalt af en person, at man skal have knæene foran tæerne fordi så træner man nemlig front lårene. Jeg kan enlig godt se sammenhængen men er stadig usikker, jeg vil jo helst ikke skade mine knæ?

Svar:

Det ene er ikke mere rigtigt eller forkert end det andet. Det handler om hvilken type squat man kører. Kører man squat med samme udførsel som styrkeløftere, så vil man typisk forsøge at undgå knævandring, da man derved kan overholde de tekniske regler, med så kort range og motion som muligt. Når knæene vandrer ud over tæerne, så skal man længere ned før man når godkendt dybde, i forhold til reglerne i styrkeløft. Derudover er det i styrkeløft en fordel at få så meget bagkæde med som muligt (baglår, bagdel og lænd), da man typisk kan løfte tungere på den måde. Og det gør man ved at sætte sig tilbage, og undgå knævandring. Det betyder dog, at overkroppen fældes mere forover.

Kører man det man kalder olympisk squat, så kører man typisk med en mere oprejst overkrop. Det giver helt naturligt en mere udtalt knævandring. Hvor udtalt knævandringen bliver, afhænger af personens proportioner. Men der er ikke noget galt i at knæene vandrer ud over tæerne. Ej heller i forhold til knæ sundhed.

Problemerne opstår, hvis knævandringen giver anledning til at hælen løfter sig i bunden, hvilket man ser hos mange som squatter med stor knævandring. Det er meget højt for knæleddet, når tyngdepunktet flyttes ud på forfoden, og hælen løfter sig. Men formår man (som man skal), at holde tyngdepunktet på hælen, så er det helt okay at knæene vandrer ud over tæerne. Det skal dog nævnes, at man altid, uanset hvilken type squat man laver, skal være opmærksom på at knæene skal vandrer i samme retning som tæerne peger, uanset hvor lang knævandring man har.

Hvis man ønsker en så veludviklet lårmuskulatur som muligt, så er olympisk squat et bedre alternativ end powerlifting squat.