flexemuskler

Hjælper det at ”flexe” musklerne?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg kom til at tænke på om det gavner på nogen måde, at flexe musklerne når man ikke træner?

Lad os eksempelvis sige, at jeg går og spænder i mine lats som en form for vane. Kan dette gøre at jeg kan få bedre kontakt med musklen når jeg eksempelvis træner pullups? Eller skaber det måske en form for mini hypertrofi for musklen? Eller er det bare ren og skær ego-building?

Svar:

Det kan rent faktisk hjælpe med muskelkontrollen og kontakten til musklen, hvis man øver sig i at flekse sine muskler dagligt. I de helt gamle dage, før de første bodybuilding konkurrencer, var bodybuildere atleter som rejste rundt og fremviste deres veltrænede krop, og udviste stor muskelkontrol. Der fandtes specifikke programmer, som disse atleter anvendte for at optræne denne muskelkontrol, og det indebar en række forskellige øvelser, hvor man fleksede musklerne mange gange dagligt, for at skabe en bedre ”mind-muscle” connection.

Og på sigt vil det selvfølgelig have en positiv effekt på evnen til at skabe ”kontakt” til musklen i de forskellige øvelser.

Man skal selvfølgelig passe på med ikke at overdrive det. Hvis man laver intense isometriske kontraktioner af muskler mange gange om dagen, så kan det sagtens gå hen og få en negativ indflydelse på ens normale træning. Men formår man at dosere det korrekt, så kan det sagtens være en positiv tilføjelse til ens træning.