dødløft

Korrekt dødløft teknik?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har lagt mærke til at flere og flere udfører dødløft ved at nærmest kaste vægtstangen i gulvet efter hver rep, og gentage dette ved hver eneste rep i sættet, hvorimod jeg kun sænker vægtstangen ned til der stadig er luft under stangen før jeg løfter igen.

Er det ene metode bedre end den anden eller er der både fordele og ulemper ved at sætte vægtstangen i gulvet efter hver rep. i forhold til at kun at sænke vægtstangen ned til lige over gulvet før næste rep?

Svar:

Begge dele kan som sådan godt fungere. Det meste korrekte er dog, at lade stangen ligge død på gulvet mellem hver rep. For det første hedder øvelsen ”dødløft” fordi løftet startes fra ”død” på gulvet. Derudover har de fleste en tendens til at opretholde en meget bedre teknisk udførsel, hvis de ”resetter” mellem hver gentagelse, ved at lade stangen ligge ”død” på gulvet. Hvis man ligger mærke til folk som stopper lige over gulvet, så har de typisk en ganske okay teknik på den første gentagelse, hvor stangen løftes fra ”død”. Men de resterende gentagelser kommer til at ligne en mellemting mellem almindelige konventionel dødløft og stiff-legged dødløft. Man får simpelthen ikke inkorporeret det samme ”leg drive” i de enkelte gentagelser, når man kører dem uden at ramme gulvet.

Derudover er der den meget store fordel ved at lade stangen ligge død på gulvet, at man udvikler en meget bedre bundstyrke i dødløft.

Med hensyn til selve hastigheden hvormed man sænker stangen, så er det en individuel ting. De fleste styrkeløftere sænker stangen relativt hurtigt, da den excentriske fase ikke spiller den store rolle i forhold til dødløft i konkurrence, hvor løftet ikke indledes med en excentrisk fase, ligesom squat og bænkpres gør. Bodybuildere vil typisk sænke den langsommere til gulvet.