betakreatin

Virker beta-alanin og kreatin på samme måde?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg har lige købt en bøtte kreatin, og overvejer at supplere med beta-alanin. Men for mig lyder det som om de virker på nogenlunde samme måde? Får man overhovedet noget ud af at tage begge produkter på samme tid? Jeg vil godt være helt sikker på at jeg ikke spilder mine penge. Kan i give mig en forklaring på hvordan de 2 produkter fungerer, og om de kan tages sammen?

Svar:

Du kan sagtens tage både beta-alanin og kreatin på samme tidspunkt. Selvom det kan godt kan virke som om de 2 produkter har en lignende virkning, så forholder det sig på ingen måde sådan.

Kreatin virker ved at øge mængden af kreatin-fosfat i musklerne, og det giver en præstationsfremmende effekt i forhold til kortvarigt og kraftbetonet arbejde, som eksempelvis bodybuilding, styrkeløft og vægtløftning. Når man arbejder anaerobt, gør kroppen brug af det energisystem, som kaldes ATP-CP-energisystemet. ATP eller adenosin-tri-fosfat dannes dels i cellernes cytoplasma dels i de små organeller, som kaldes mitokondrier. ATP er en organisk, kemisk forbindelse, hvor der sidder 3 fosfatgrupper på. Bindingerne mellem disse fosfatgrupper er særdeles energirige, og når en eller flere fosfatgrupper fraspaltes via hydrolyse, så frigøres en stor mængde energi, som kan bruges til muskelkontraktioner. Når et ATP-molekyle mister en eller flere fosfatgrupper, så kan kreatin-fosfat træde til som fosfat-donor og dermed ”genoplade” ATP-molekylet. Dette bevirker, at man kan arbejde en smule længere under hårdt, anaerobt arbejde.

Kreatin virker typisk bedst nede i den lidt lavere ende af repetitionerne. Typisk 10 reps og derunder.

Beta-alanin virker på en anden måde. Tilskud med beta-alanin øger musklernes indhold af carnosin, og carnosin er et stof, der kan neutralisere den mælkesyre som ophobes, når man arbejder hårdt over længere tid. Beta-alanin virker derfor bedst i forhold til højere gentagelser, og typisk noget højere end den repetitions-range, hvor kreatin virker bedst.

Så som du kan se, så indvirker de 2 kosttilskud ikke kun på helt forskellige systemer, de virker også på forskellige typer af træning. Kreatin virker bedst på lave gentagelser, hvor beta-alanin virker bedst i forhold til højere gentagelser. Og for en god ordens skyld, så bør det nævnes, at man ikke kender til nogen synergistisk effekt de 2 kosttilskud imellem. Men de kan sagtens tages sammen, og man kan sagtens høste resultater fra begge 2 på en gang.