ondtiryg

Ondt i ryggen efter tung styrketræning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

For 6 uger siden begyndte jeg at køre et styrke træning program hvor jeg ligger mellem 2-3 reps og 2-3 sæt, i de store øvelser. Er så begyndt af få meget ond i ryggen, jeg havde for lidt mere end et år siden problemer med ryggen, hvor det var noget med nerverne i ryggen som var problemet, tror du at det kan være problemet at jeg har overbelastet nerverne i min ryg?
Skal lige siges at jeg har trænet i lidt under et halvandet år, og har før kørt 5*5 programmer helt uden problemer.
Programmet jeg køre er “vejen til større styrke” fra Bodybuilding.dk

Svar:

Har du fået tjekket din teknik efter? Man kunne godt mistænke, at det er teknikken som halter. Der er rigtigt mange som får skader i ryggen, fordi deres squat og dødløft teknik er helt i hegnet. Som udgangspunkt bør du få tjekket teknikken efter, og sikre dig at den er okay.

Når det er sagt, så kan det også sagtens skyldes at du kører for tungt for tidligt. Nu skriver du ikke hvordan du har trænet tidligere. Men hopper man ud i specialiseret styrketræning med reps nede omkring 1-3, så skal man være sikker på at fundamentet er godt nok. Jeg vil aldrig anbefale folk med ringe træningserfaring at køre tung styrketræning i den helt lave ende, før de har haft minimum et halvt år med en eller anden form for grundtræning.

Der er en verden til forskel på at springe direkte ud i tung lav-rep træning, og så på først at køre 3 måneder med sæt af 10 reps, efterfulgt af 3 måneder med 5×5. Det giver ikke kun et styrkefundament, men også den fornødne tid til at lære teknikken i de forskellige øvelser.

Hvis du mener teknikken er perfekt, og du mener dit fundament ikke fejler noget, så kunne det skyldes en strukturel ubalance af en eller anden art. Det kan være din lænd er for stærk i forhold til dine mavemuskler. Uanset hvad, så bør du tage det seriøst, og finde årsagen til problemet.