styrkehypertrofi

Sammenhængen mellem styrke og hypertrofi

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er en dreng på 17 og har været meget optaget af bodybuilding det sidste år og har også opnået ok resultater. Jeg har så læst nogle steder at hvis man fokuserer på først at få et godt styrkefundament så vil man ‘lettere’ og hurtigere kunne forøge sin muskelmasse. Mine spørgsmål er så om der er sandhed i det? Og med styrke menes der så 1RM eller?
Har dødløftet 150×1 og squat 100×4 er det godt for min alder og erfaring indenfor bodybuilding?

Svar:

Styrkefremgang er vitalt, hvis man vil være større. Men det behøver på ingen måde være 1RM styrke. 1RM styrke er i princippet totalt irrelevant for en bodybuilder. Men det er ikke irrelevant om man kan lave 6 reps med 80 kg i bænkpres eller 6 reps med 180 kg i bænkpres. Går man fra 80 kg x 6 reps til 180 kg x 6 reps over en årrække, så er man med sikkerhed blevet meget større, end hvis man indenfor samme tidsperiode kun gik fra 80 kg x 6 reps til 110 kg x 6 reps. Underforstået at man i begge situationer har spist efter forøget muskelvækst. Så ja, et styrkefundament spiller en vigtig rolle. Specielt i starten af ens træningskarriere. Der er mange som har god succes med at lave 5 sæt x 5 reps i de store basisøvelser, da det giver en god blanding af styrke og muskelmasse, og så køre med lidt højere reps i de mindre øvelser. Eksempelvis sæt af 8-10 reps. Det er en ganske god måde at gøre det på de første mange år man træner.