musklersammen

Hvilke muskelgrupper bør trænes sammen?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er 18 år, træner 3-5 gange om ugen.
Jeg er dog i tvivl om, hvilken muskel gruppe der passer sammen når man træner.
Er det fx dårligt at træne ryg og biceps sammen?
Så ville bare høre, hvad for nogen muskelgrupper, man skal træne sammen for at få det optimale ud af træningen?

Svar:

Indledningsvist så vil jeg slå fast, at de fleste er alt for optagede af hvilke muskelgrupper der skal trænes med hvilke. Et solidt træningsprogram handler om så meget mere end hvordan ens split er konstrueret. Ting som øvelsesvalg, periodisering, udførselshastighed, sæt antal, rep antal, progression osv. betyder meget mere.

Når det er sagt, så er der selvfølgelig nogle muskelgruppe setups som er bedre end andre. Det er helt fint at træne ryg sammen med biceps, bare man tager ryggen først. En god tommelfingerregel er altid at tage de største muskelgrupper først. Så kan man ikke gå helt galt i byen. I princippet kan alle muskelgruppe trænes sammen, så længe man overhoveder denne regel. Det er faktisk vigtigere, at tage hensyn til hvad der trænes dagen forinden og dagen efter den specifikke muskelgruppe. Kører man 3-split så er det eksempelvis ikke voldsomt hensigtsmæssigt at køre skulder på dag 1, triceps på dag 2 og bryst på dag 3, da pressemusklerne i så fald rammes 3 dage i streg, og det kan have store negative konsekvenser for brysttræningen på dag 3. Den slags er vigtigere at tage hensyn til.

Men der findes jo en lang række klassiske opdelinger.

Tager vi 2-split som eksempel, så kunne det være push-pull eller upper-lower.

Som sagt, så kan alle muskelgrupper i princippet trænes sammen. Ellers ville fullbody heller ikke fungere så godt som det gør for mange, og som det har gjort igennem de seneste 100 år.

Men tag hensyn til hvilke muskelgrupper der ligger op af hinanden, hvis du træner mange dage i streg. Både dagen forinden og dagen efter.