georgeturner1010

George Turner 10×10 optimalt for muskelmasse?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Nu har jeg lige været inde og læse lidt om George Turner 10×10, og set hvordan det er lagt sammen.

Jeg kunne egentlig godt overveje at prøve det, men bliver f.eks. bryst ikke trænet for lidt? Gør alle muskelgrupperne ikke det? Siger man ikke de skal trænes 2-3 gange om ugen?

Og er det et effektivt program? Er det værd at prøve, hvis man vel og mærke går efter muskelmasse, men selvfølgelig også styrke. Men hvis nu ens mål er muskelmasse, er det program så optimalt?

Svar:

Det er rigtigt, at det i langt de fleste tilfælde er mest optimalt at ramme hver enkelt muskel 2-3 gange i ugen. Men der er undtagelser. Ved meget høj voluminøs træning, så stilles der større krav til restitutionen. Og det er det som gør sig gældende med GT 10×10. Det kan godt være man kun laver en øvelse. Men man laver til gengæld 10 sæt af 10 reps, og alle sæt ligger tæt på udmattelsesgrænsen. I nogle øvelser kan det være en tonnage på op til 10-15 tons i en enkelt øvelse. Og det er det som er afgørende. At det er i samme øvelse. De specifikke motoriske enheder som er aktive i den pågældende øvelse bliver banket igennem, og det giver en særligt udtalt stimuli, og en noget større belastning på de restitutive ressourcer. Det ville ikke være det samme hvis man lavede 3 sæt x 10 reps i 3 forskellige øvelser. Det ville ikke stille de samme krav.

Men det er det som gør GT 10×10 så effektivt i forhold til muskeltilvækst. Så svaret på dit spørgsmål er, ja, GT 10×10 er et exceptionelt godt program til muskeltilvækst. Og det er ikke for lidt træning til de enkelte muskelgrupper, hvis du følger programmet slavisk, og presser dig hårdt. Tværtimod. Prøv det, og du vil opleve, at der bare ikke er til mere end det. 10 sæt af 10 reps, hvor du bevæger dig på grænsen til failure i alle 10 sæt, er bare bidende hårdt.