1004

Hvor meget træning uden at overtræne?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hvor meget kan man egentlig træne uden at overtræne? Jeg kan se der er stor forskel på hvor meget folk træner. Nogen træner 3 gange i ugen, mens andre træner 6 gange. Men hvor meget kan man egentlig træne før man overtræner?

Svar: 

Meget mere end de fleste umiddelbart tror. Man kan dog ikke udstikke nogen generelle retningslinjer omkring den slags. Det afhænger meget af den enkelte. Der er mange faktorer som spiller ind her. Hvor hurtigt man restituerer fra naturens side, hvor meget søvn man får, hvor god ens kost er, og den vigtigste faktor er nok hvor god ens work capacity er. Det hænger nemlig sådan sammen, at kroppens tolerance overfor træning ikke er en statisk størrelse. Den kan opgraderes via træning. Hvis man langsomt øger sin workload henover månederne og årene, så vil man med tiden kunne holde til en langt, langt større volumen end man kunne da man startede. Nu ved jeg godt de bulgarske vægtløftere er kendt for at være storforbrugere af anabolske steroider, som booster deres restitution markant, men deres top løftere ligger på omkring 21 træningspas i ugen. Det er 3 træningspas hver dag af cirka en times varighed. Det er +21 timers træning i ugen. Som sagt har de en stor støtte i kemien, men 21 timer ligger meget langt fra 3 x 2 timers fullbody træning i ugen. Så de fleste kan reelt træne noget mere end de regner med. I princippet er det ret let at finde ud af hvor ens grænse går. Hvis man øger sin workload, og oplever at ens styrke begynder at falde efter en uge eller 2, så ved man at man bevæger sig på grænsen af ens work capacity. Så det er et spørgsmål om at eksperimentere sig frem, og langsomt vende kroppen til mere træning.

Læs evt. artiklen om overtræning her.