1005

Failure træning og optimale resultater?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg har altid trænet alene, og har klaret mig ganske fint uden en træningsmakker. Nu har jeg dog flere steder læst, at man skal træne til failure for at få det maksimale ud af ens træning, og det er jo lidt svært uden en træningsmakker. Er det muligt at træne optimalt uden en træningsmakker, eller skal jeg ud og lede efter en?

Svar:

En træningsmakker er altid en god ting, men på ingen måde et krav. Og man kan også få rigtigt gode resultater i muskelmasse og styrke, uden nogensinde at træne til failure. Det er HIT fortalerne som i slut 80’erne og starten af 90’erne udbasunerede budskabet, at man ikke kan stimulere vækst uden at gå til failure. Failure træning er et udmærket værktøj til at øge udtrætningsgraden i ens træning, men det er på ingen måde et krav. Styrkeløftere træner meget sjældent til failure, og de største styrkeløftere har praktisk talt ligeså meget muskelmasse under deres fedtpolster som de bedste bodybuildere, og en styrke der langt overgå bodybuildernes. Så det er 100 % fejlagtigt, at påstå at man ikke kan blive større og stærkere uden at træne til failure. Og hvis du endelig vil eksperimentere med failure træning, så kan du jo bare gøre det i de øvelser hvor man uden problemer kan gøre det alene. Der er jo immervæk mange øvelser hvor det lader sig gøre. Det kunne være øvelser som curls, extensions, flyes, lateral raises, leg extensions, pulldowns, rows osv. Og så bare fraholde sig fra at gøre det I øvelser som squat, dødløft og bænkpres.