squatskiver

Squat med vægtskiver under hælen

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har haft problemer med at komme langt ned i squat, jeg tror det skyldes stivhed i anklerne. For at løse dette problem har forsøgt at placere et par vægtskiver under hælene når jeg squatter, og det hjælper mig med at komme længere ned. Så jeg tænkte på, om det har nogen negativ effekt for muskel/styrke opbygning, og om der eventuelt er større mulighed for skader?

Svar:

Ideen er god. Når man squatter med hævet hæl, så er det lettere at nå en god dybe, og lettere at holde ryggen oprejst. Vægtskiver er dog nok ikke den bedste løsning. Hvis man vil squatte med hævet hæl, så bør man anskaffe sig et par vægtløftningssko, hvor sålen ved hælen er tykkere end den forreste del.

Når man står på et par vægtskiver, så har hele ens sål ikke kontakt med gulvet, og det kan give instabilitet omkring foden. Skiverne kan også glide. Med et par vægtløftningssko får hele sålen kontakt med gulvet, og det giver bedre stabilitet og kraftoverførsel.

Men det har absolut ingen negativ effekt på muskel- og styrkeopbygningen, at køre med skiver under fødderne. Det kan øge risikoen for skader, hvis skiverne har tendens til at glide på gulvet.