brysttriceps

Bryst- og triceps træning separat?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Hidtil har jeg trænet bryst, skulder og triceps samme dag, da jeg har hørt at det er bedst, da man bruger triceps ved træning af bryst også.
Men når jeg kommer til triceps så føler jeg at de allerede har arbejdet så meget så det bliver besværligt at tage dips, skullcrushers og flere øvelser.
Derfor vil jeg gerne vide om det har nogen speciel effekt på ens triceps, hvis man ikke trænede triceps sammen med bryst, men sammen med en anden muskel gruppe. Man burde på den måde kunne løfte flere kilo eller tage flere gentagelser.

Svar:

Man behøver ikke træne triceps sammen med bryst. I det hele taget er der ikke nogen faste regler for hvilke muskelgrupper man må træne sammen. Det er kombinationer som giver mere mening end andre. Og derudover skal det jo også passe ind i det specifikke split. Det er lettere at flytte triceps væk fra brystdagen i visse split typer, end det er i andre. Kører man 2-split, så er det næsten et krav, at triceps trænes sammen med bryst og skulder. Ellers ender man op med et program hvor triceps rammes alle træningsdage. Det er lettere at få det til at fungere i et højere split, som eksempelvis 3-split eller 4-split.

Et 3-split kunne være noget ala nedenstående.

Dag 1: bryst og ryg
Dag 2: ben
Dag 3: skulder og arme

Så har du kun skulder før triceps, og hvis du træner biceps først, så får triceps en pause inden den bliver ramt direkte. Et sådant split kunne fungere fint.