storafcross

Olympisk vægtløftning og muskelmasse

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg sad og så lidt videoer med olympiske vægtløftere på youtube, og kom til at tænke på noget. Har altid fået at vide, at de olympiske vægtløftningsøvelser ikke er specielt godt velegnet til hypertrofi træning fordi de mangler en excentrisk fase. Men hvorfor er mange olympiske vægtløftere så alligevel store og veltrænede?

Svar:

Du har helt ret. De olympiske løft, og deres varianter har ikke det store hypertrofi potentiale isoleret set. Primært på grund af den manglende excentriske fase, som spiller en afgørende rolle i forhold til muskeltilvækst. Men hvorfor er olympiske vægtløftere så alligevel så store og muskuløse?

For det første fordi de laver en lang række støtteøvelser som har en excentrisk fase. Øvelser som squat, frontsquat, dødløft, forskellige pulls, military presses, push presses etc. Det er disse øvelser som er den primære årsag til deres muskeludvikling.

For det andet pga. den umenneskeligt store workload som olympiske vægtløftere har på ugeplan. Det kan godt være 4-5 sæt clean and jerks ikke har den store effekt i forhold til muskeltilvækst for en almindelig motionist. Men elite vægtløftere laver bunkevis og igen bunkevis af løft hver uge i de 2 konkurrenceløft og deres varianter. Den massive workload kompenserer til en vis grad for den manglende excentriske fase.

Hvis ens primære mål er at blive så stor og muskuløs som muligt, så er olympisk vægtløftning ikke det bedste valg. Så er klassisk bodybuilding træning vejen frem.