overtræning

Overtræning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

De seneste par uger er jeg blevet slappere, og kan ikke løfte det jeg plejer at kunne. Jeg har også svært ved at sove, og undrer mig om jeg kan være overtrænet? Hvordan ved man om man er overtrænet, og i givet fald, hvordan slipper jeg så af med det?

Svar:

Nej, du er helt bestemt ikke overtrænet. Dine symptomer tyder mere på det præ-overtræningsstadie man kalder overreaching. Hvis du ignorerer disse symptomer, så kan det på sigt føre til overtræning, som er en langt mere alvorlig tilstand, som er noget sværere at slippe af med.

Men det er godt, at du er opmærksom på de signaler din krop sender dig. Når det kun har stået på et par uger, så er det noget du relativt let kan få styr på. Hvis du tager 2-3 uger, hvor du kører med nedsat intensitet og volumen, så burde styrken vende tilbage, og dine søvnproblemer forsvinde.

Der skal umiddelbart ikke ret meget til. Hvis du normalt kører 4 sæt x 8 reps med 100 kg i bænkpres, så tag 2-3 uger, hvor du kun laver 2-3 sæt x 8 reps med 90 kg. Det burde være nok til at give kroppen en chance for at smide den akkumulerede træthed. Bare det at undlade at køre til failure, hvor man normalt gør det, og holde sig 2-3 reps fra failure, kan ofte være nok til at smide trætheden.

Men det er som sagt vigtigt, at du reagerer på det. Ellers graver du bare hullet dybere, og så bliver det noget sværere at skille sig af med problemet.