frontsqbsq

Frontsquat i stedet for backsquat?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg træner primært for at blive stærkere overall. Bare på hobbyniveau. Jeg har længe forsøgt at finde en teknik som fungerer for mig i backsquat, men jeg synes aldrig jeg bliver tilfreds. Til gengæld sidder min frontsquat teknik lige i skabet. Jeg overvejer at fokusere på frontsquat og dødløft, og så helt droppe backsquat. Men er det klogt i formål til min målsætning? Kan jeg godt nøjes med disse 2 øvelser?

Svar:

Du kan sagtens droppe backsquat, og så fokusere på frontsquat og dødløft i stedet for. Den største ulempe ved frontsquat er, at den er ekstremt core afhængig, og i visse tilfælde kan det betyde, at det er ens core styrke som er flaskehalsen, og dermed ikke giver den samme effektive bentræning som backsquat kan. Men hvis din core styrke er anstændig, og du ikke kører frontsquat for høje gentagelser, så vil styrkeudbyttet være ganske fint. Også i benene.

I det hele taget er det en misforståelse, at man absolut skal have de 3 store med i et effektivt træningsprogram. Det behøver ikke være squat, bænkpres og dødløft. Varianter heraf giver et ligeså godt styrke- og masseudbytte. Det kunne ligeså godt være frontsquat, incline bænkpres og rumænsk dødløft. Ligesom t-bar rows kan være ligeså god som bent over barbell rows. Det handler grundlæggende om progression i en række store basisøvelser, så man bliver større og stærkere.

Det er selvfølgelig noget andet, hvis man vil stille op i konkurrencer, hvor man er tvunget til at være stærk i specifikke øvelser. En styrkeløfter bør selvfølgelig altid fokusere på squat, bænkpres og dødløft. Men er man bare hobbyløfter, så er det ikke et krav.