1b

Ændre sin muskelfibertype fordeling?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Kan man godt ændre sin muskelfibertype fordeling gennem træning? Og i så fald, hvordan gør man det?

Svar:

Nej, grundlæggende kan man ikke ændre en type I muskelfiber til en type II muskelfiber. Der findes dog visse intermediære muskelfibertyper, som har evnen til at antage karakteristika af enten type I eller type II, alt afhængig af hvordan man træner. Det er blandt andet derfor man anbefaler, at man ikke dyrker alt for meget hård kardio ved siden af sin vægttræning, hvis målet eksempelvis er at blive så stærk som muligt, da kardio træningen i så fald vil stimulere nogle uhensigtsmæssige fiberkonverteringer. Vi snakker dog ikke om 3 ugentlige turer på kondicyklen af 30 minutters varighed. Men hvis man forsøger at træne sig op til en Ironman eller et maraton, så kan det godt have en negativ effekt på styrkeudviklingen. Lad mig dog slå fast, at der er tale om detaljer. Hvis man har en fibertype fordeling som hedder 85 % type I fibre, og 15 % type II fibre, så vil man aldrig blive god til kraftbetonet sport, uanset hvor meget man så end træner den pågældende sportsgren.