styrketræningtabesig

Styrketræningsprogram til opstramning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har snart trænet i et års tid, dog uden der er sket de store ændringer. Jeg vil derfor gerne have lidt hjælp. Jeg er ca. 160 høj og vejer 54 kg. Jeg synes derfor ikke jeg har brug for at tabe mig, men vil gerne strammes op/blive markeret, samt få lidt synlige muskler.

Jeg er ikke så meget til cardio, men er blevet ret hooked på styrketræningen. Så det er her min fokus vil ligge, jeg vil gerne have hjælp til både øvelser, men især også hvilke muskelgrupper der er gode at træne sammen. Jeg har ledt og ledt på nettet, men jeg synes der står så meget forskelligt og det bliver nemt ret forvirrende.

Jeg vil gerne have et program så man kan træne hver dag, men ved selvfølgelig man også skal have sine hviledage.

Svar:

Som udgangspunkt, så handler opstramning, og det at blive markeret og have synlige muskler, om at opbygge en større muskelmasse, og minimere fedtprocenten. Opstramning er egentlig et tomt udtryk, for man kan ikke ”stramme” musklerne op. De kan blive større og de kan blive mindre. Og de kan fremstå med en højere markeringsgrad, hvis fedtprocenten mindskes.

Man kan sammensætte de forskellige muskelgrupper på mange forskellige måder. Der er ekstremt mange måde at splitte musklerne op på. Man gør dog aldrig galt i byen med klassiske split som push-pull eller upper-lower.

Ud fra de målsætninger du nævner, og dit erfaringsniveau, så kunne det være en god ide at give sig i kast med Back to Basics programmet, som du kan læse mere om i nedenstående artikel:

http://news.bodylab.dk/artikler/261-storre-muskler-back-to-basics