uprightrow

Upright rows og skulderskader

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har læst at det kan give skulderskader ved at udføre upright row har i nogle forslag til andre øvelser.

 

Svar:

Ja, upright rows er en øvelse som har et meget højt skadespotentiale, da den belaster skulder uhensigtsmæssigt. Det største problem med øvelsen er, at supraspinatus afklemmes i toppen af øvelsen, og det giver ofte det man kalder indeklemningssyndrom, hvor senen bliver inflammeret og giver smerter i skulderen.

Man kan selvfølgelig helt undlade at køre upright rows, men det kan faktisk lade sig gøre at køre øvelsen, og drastisk minimere skadespotentialet, hvis man ændrer en smule på udførslen. Normalt trækkes stangen til hagen, når man laver upright rows, men hvis man kun trækker stangen til brystniveau, så minimeres skadesrisikoen drastisk. Man kan læse mere om lige netop dette i denne artikel: http://news.bodylab.dk/vidensbank/nyt-fra-forskerne/1621-upright-rows

Man kan som sagt også bare skippe upright rows. Der er masser af andre skulderøvelser som giver skulderen en komplet træning. Hvis man eksempelvis laver dumbbell skulderpres, dumbbell side laterals og dumbbell rear laterals, så har man en komplet træning af skuldermusklen. Og hvis man vil have trapezius med, så kan man lave shrugs. Der er ingen øvelse som er så vigtige, at de er værd at lave, selvom skadesrisikoen er høj. Så er det bedre at finde et mere sikkert alternativ.