proteintilgængelighed

Protein tilgængelighed efter træning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er klar over at det er en god idé at få protein indenfor de ca. først 30 minutter efter træning. Spørgsmålet går på, om det har nogen betydning for hvilket øvelser man laver først/sidst i sin træning? Hvis jeg nu træner bryst i første halvdel af min træning og ben i sidste halvdel, får benmusklerne så mere ud af det protein som jeg indtager efter træningen?

Svar:

Det spiller absolut ingen rolle. På så specifikt et plan fungerer det slet ikke. Og med mindre du faster i mange timer inden træning, så vil der altid være frie aminosyrer tilgængelige hele tiden.

Dit spørgsmål er et godt eksempel på det at overanalysere tingene.

Derudover er der store misforståelser forbundet med hele ”window of opportunity” snakken. Det er faktisk slet ikke så vigtigt, at man får protein lige efter træning. Det er langt vigtigere, at ens kostplan spiller i det hele taget. Hvis man får dækket sit daglige behov for protein, og generelt indtager protein flere gange om dagen, så betyder det mindre om man får protein 10 minutter, 30 minutter eller 2 timer efter træning. For der vil være frie aminosyrer tilgængelige alligevel. Der er faktisk undersøgelser som viser, at proteinsyntese aktiviteten kan være forhøjet med hele 33 % 48 timer efter endt træning. Så der er helt sikkert ikke tale om et akut behov som skal tilfredsstilles inden for meget kort tid. Det er et forøget behov som er langt mere vedholdende.

Dermed ikke sagt, at det er en dårlig ide med en post-workout proteinshake. Men det handler om langt mere end det, og er langt mere kompleks end folk gør det til.