Modregning af kardiotræning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Først og fremmest rigtig fede artikler i har her på jeres hjemmeside.

Men mit spørgsmål er, at hvis vi fx siger jeg skal havde et kalorie indtag på ca. 3200 om dagen og laver en kostplan ud fra det, vil jeg så ikke komme i kalorie underskud når jeg tager cardio på en times tid før træning? For under cardio træningen kommer man jo til at forbrænde ca. 900 kcal. Og så er man vel nede på de 2300 om dagen, eller er jeg helt galt på den?

Svar:

Al aktivitet skal selvfølgelig modregnes i kalorieregnskabet. Det er derfor ens daglige kalorieindtag starter som et estimat, og så må man eksperimentere sig frem til det antal kalorier man skal have på daglig basis for at nå sit mål, med enten at øge muskelmassen eller smide fedtmasse.

Det er klart, at jo mere aktiv man er i sin hverdag, uanset om det er vægttræning, kardiotræning, almen bevægelse, arbejde etc., jo flere kalorier forbrænder man, og jo flere kalorier skal man indtage.

Så hvis målet eksempelvis er at øge muskelmassen, og du har estimeret dig frem til at dit daglige kalorieforbrug er 3200 kalorier, men der sker det, at du ikke tager på, eller måske sågar taber dig, så er du nødt til at øge kalorieindtaget. Det kan man rent praktisk gøre ved at øge kalorieindtaget med 500 kalorier i ugen indtil vægten ligeså stille begynder at røre på sig.