morgentræning2

Fordele og ulemper ved morgentræning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har altid tidligere hen trænet efter skole, om eftermiddagen, men er på det seneste begyndt at træne om morgenen (starter 5:30-6:00) inden skole. Jeg er faktisk blevet glad for at træne om morgenen i stedet for eftermiddagen, og kunne godt tænke mig at fortsætte med det. Men er der nogen forskelle på morgentræning og eftermiddagstræning?

Svar:

Det handler i høj grad om tilvending. De fleste vil argumentere for, at det er bedre at træne om eftermiddagen, fordi hovedparten vil have mere energi og overskud der, sammenlignet med klokken 6 om morgenen. Og der er sikkert også biokemiske årsager til at det er bedre at træne senere på dagen. Stresshormonerne er eksempelvis højere om morgenen. Sagen er dog den, at det er detaljer, som betyder mindre, hvis man rent faktisk kan tilvende sig til at træne hårdt og effektivt tidligt om morgenen.

Bill Pearl, som var en af de bedste bodybuildere i 50’erne, 60’erne og 70’erne, var stor fortaler for morgentræning. Han trænede typisk mellem 4 og 7 hver morgen. Og det fungerede ganske fint for ham.

Så hvis du er glad for at træne om morgenen, og du rent faktisk føler, at du kan træne ligeså hårdt, som du kan senere på dagen, så er der absolut ingen grund til at undlade morgentræning.