råd

Gode råd til vægttab

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Mit ønske er at komme ned og veje omkring de 60 kg. Lige pt. vejer jeg omkring 70 kg (175 høj). Jeg har trænet i en del år nu, dog ikke seriøst – som jeg gerne vil i gang med. Vil høre i har nogle gode råd til at nå dette mål? Føler jeg tager på i stedet for at tabe mig, som jeg gerne vil, samtidigt med at opbygge muskler – er gået fra 64 kg til 70 kg på 2 måneder.

Og så evt. har ikke forstand på jeres produkter? Gode råd søges!

Svar:

Som udgangspunkt er du nødt til at få styr på din kost. Hvis du gerne vil tabe dig, men i stedet for tager på, så er der meget der tyder på, at du ikke har styr på din kost overhovedet. Du er nødt til at få dig et overblik over hvor mange kalorier du dagligt indtager, så du kan justere dette tal nedefter, hvis der er behov for det.

Og så husk, at det er meget svært at opbygge muskelmasse når man forsøger at tabe sig. Det er ikke umuligt, men det er langt sværere, da det er to modstridende mål. Muskelopbygning kræver kalorieoverskud, mens vægttab kræver kalorieunderskud. Så det er en god ide at dele disse to målsætningen op. Det kunne være ved først at opbygge noget ekstra muskelmasse. Herefter kan du reducere kalorieindtaget, og smide det overflødige fedt, mens du vedligeholder muskelmassen. Det er den mest optimale måde at gøre det på.

Med hensyn til vores produkter, så afhænger det af mange forskellige faktorer. Proteinpulver, som eksempelvis Whey 100, er et glimrende supplement til ens kost, uanset om man forsøger at opbygge muskelmasse, eller om man forsøger at tabe sig. Når man forsøger at tabe sig, så kan BCAA være et godt valg efter træning, da det hæmmer muskelnedbrydningen, og dermed gør det lettere at holde på muskelmassen. I sidste ende handler det om hvor mange penge man ønsker at bruge på kosttilskud. Proteinpulver er dog altid et godt sted at starte.

Det er dog vigtigt at slå fast, at kosttilskud er et supplement til kosten. Så du er nødt til at starte der. Få styr på din kost. Hvis du overlader alt for meget til tilfældighederne rent kostmæssigt, så kan det være svært at styre om man tager på, eller om man taber sig.

Det kan være du kan få lidt inspiration ved at læse nedenstående artikel:

http://news.bodylab.dk/artikler/145-kostplan-til-styrketraening